Annons
Annons



Annons

Smarta tränings- och kostråd i peppningsväg – direkt från PT:n!


träning 1

Snart ska jag bege mig till gymet och köra ett pass med min personlige tränare Omid Dadary. Signaturen ”Paula” frågar hur det går med min träning och min PT. Och det går väl framåt om än lite trögt, måste jag säga! Jag tänkte visa senare i bloggen vilka övningar vi gör, men just nu är det mestadels inre bålträning som sagt, för att jag ska bygga upp den styrka inifrån som kroppen förlorat under graviditeten och efter kejsarsnittet. Det värsta är konditionspassen tycker jag, alltså pulsträningen, då jag ska komma upp i viss puls och varva olika tempon för maximal effekt. Jag hoppas det blir något jag med tiden kommer att älska, för just nu hatar jag det verkligen, sorry. Det är det som känns tuffast och mest svåröverkomligt eftersom jag verkligen har NOLL kondition att utgå ifrån. Den övriga träningen känns roligare eftersom jag redan känner framsteg, dock är det ju de inre musklerna  vi fokuserar på så jag ser inga synliga resultat ännu, förutom eventuellt hållningen då, som Omid tjatar om.

Men jag tänkte del med mig av lite klokheter hittills, några oneliners som min PT levererat, som jag tycker många kan tänka på de lägger om sin livsstil.

1. ”Kroppens automatläge är vila. Resten får du tvinga den till.” Detta sa han häromdagen. Jag som tillhör de som gärna delegerar (och vill få andra att utföra saker åt mig istället för att göra dem själv, särskilt i träningsväg…), undrade lite försynt när kroppen ”per automatik” skulle börja lära sig att gladeligen öka tempot, när benen liksom bara sticker iväg av glädje för att göra benpress eller liknande. Eller när min hållning inkluderar att jag kniper bålmuskulaturen även då jag promenerar per automatik? Omid skakade då på huvudet och sa: ”Tyvärr har kroppen ingen sån automat-mekanism. Du får sköta det manuellt och tvinga den till fysisk prestation.”

2. ”Det är inte svårt eller omöjligt, däremot är du ovan och nybörjare. Det blir snart lättare! Tänk på hur det var att lära sig cykla eller ta körkort. Du svor säkert i början över hur svårt det var, men idag är det världens mest naturliga grej bara för att du är van och kan det.” Som kommentar då jag förra veckan suckade över en viss balans/styrkeövning som jag tyckte var för ”svår”, vilket jag gnällde över. Och faktum är att bara några dagar senare, efter viss övning, så gick det lättare att snabbare hitta den där muskeln!

3. ”Magen 85%, ryggen 15% – inte tvärtom!”. Omid påstår att större delen av kroppen bärs upp av bålen och magen. Därför är det så viktigt att få koll och styrka i dessa muskler. Annars går andra muskler in och försöker ”ta över” (så är fallet ofta för oss nyblivna morsor, vars magmuskler varit i vila för länge, eller blivit avkapade genom kejsarsnitt), vilket kan leda till skador i ryggen bland annat. Och faktum är att det är ett jäkla tryck i magens förmåga att stabilisera kroppen! Om inte annat märkte jag detta då jag var nyopererad efter kejsarsnittet. Då, när magens muskler verkligen INTE fungerade, så blev jag (smärtsamt) påmind om hur ofta vi använder magmusklerna. När man hostar, när man reser sig upp, då man skrattar, när man sätter sig ner för att kissa… ja, you name it!

4. ”Börja lev som målet redan nu”. Det viktigaste är att fokusera på sitt mål hävdar Omid. Detta kan vara bra att ha som peppande mantra då du känner dig osäker eller omotiverad inför huruvida du ska gå upp och springa en runda redan innan frukost, eller om du ska ge fan i den där tårtbiten de bjuder på, på fredagsfikat på jobbet. Om du har en målbild, kanske dig själv fast 10 kilo smalare, alternativt att du vill ha Charlotte Perrellis figur, eller Charlotte Kallas kondition och ork – tänk då som målet, fast redan nu. Du kan liksom inte vänta med detta agerande. Lev redan idag som om du vore ”färdig” med ditt mål. Det är liksom hela hemligheten! Vilket lunchalternativ tror du att Perrelli hade valt? Hade Charlotte Kalla tagit trapporna istället för hissen? Hur hade ditt smalare, mer hälsosammare jag, druckit på den där festen? (Alkohol är ju rena döden – välj dina tillfällen med omsorg om du ska dricka i sommar. Kroppen sätter all fettförbränning på paus när man druckit sprit och prioriterar att förbränna alkoholen istället. Plus att alkohol innehåller sjukt mycket kalorier. Bara en jävla massa minus alltså!). Det är först då du börjar leva som själva målet som du kommer att uppnå det!

träning2

Känner du igen dig? Har det blivit några glas vitt på trevliga poolmiddagar i sommar? När jag ser denna bild på mig själv i bikini (tagen för någon vecka sedan) så ser jag inte min målbild direkt. Det är inget större fel på min kropp nu med tanke på omständigheterna (jag är snart 40 och har fått tre ungar liksom), men det där smådegiga ska bort, hållningen ska bli bättre, jag ska bli starkare och fastare. När detta är klart tar jag gärna en ny sån här bikinibild fast med ännu mindre kläder!

TAGGAR
2 kommentarer | Translate
OM CHARLOTTA

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC. Parallellt med tidningsskapandet har hon varit programledare för ett eget program på TV3, skrivit två böcker och skaffat tre barn. Charlottas blogg bjuder på humor, självdistans och självklart en massa mode.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar