Top

Okej med väskor för 100 000 kr?

20 november, 2009, 15:44 i Allmänt, Kändis, Mode, Redaktionen, Shopping | 194 kommentarer

Victoria birkin

Det har varit en del snack kring kronprinsessan Victorias Hermès-väska som hon setts bära den senaste tiden, en Birkin-modell värd runt 100 000 kr. Detta debatterades (bland annat) i "Kvällsöppet med Ekdal" på TV4 som jag deltog i, i onsdags. Några av er undrade varför jag som shopping-fantast och modeexpert inte försvarade Victorias val av väska. Och det kan jag faktiskt inte göra. Jag tycker absolut att vår blivande drottning ska få bära fina märkesväskor. Men det finns liksom grader i trendhelvetet! Att bära en Hermès Birkin-bag är lika diskret som att köra en Lamborghini Murciélago med kaninklädsel och diamantbeprydd ratt. ALLA vet att det är den dyraste prylen i den genren som går att få. Och jag förstår att kronprinsessan vill ha det finaste. Problemet är ju bara att hon inte betalar för väskan själv, utan det gör svenska folket. Och DET retar folk, vilket jag har full förståelse för. Jag tror inte att majoriteten av svenskarna tycker att hon ska ha en syntetväska från Gina Tricot på stadsbesök och liknande, men hon kunde ju ha valt en Mulberry (kostar runt 8 000 kr), en Burberry (kostar runt 12 000 kr) eller en Chanel (runt 15 000 kr). Hon behöver inte ha det värsta som finns i väskväg, vilket faktiskt en Birkin anses vara.

Om hon sedan har fått väskan i gåva, antingen av det anrika modehuset själv, eller av sin fästman Daniel är ointressant. Eftersom hovet inte vill deklarera hur det ligger till så utgår alla ändå ifrån att hon köpt den. För våra pengar. Och hon borde förstå vilka signaler det skickar ut att bära omkring på 100 000 kr över armen. Pengar som säkert skulle räcka till att ge barnen i en skola i Västafrika mat för ett år. Just sådant kanske hon borde reflektera över eftersom jag vet att hon brinner för fadderbarn och biståndsfrågor. Om hon inte själv inser hur dyr väskan är eller vilken status den uppbär kanske hennes stylist eller någon av hennes otaliga rådgivare kunde ha upplyst henne om detta. Prinsessan Madeleine äger en likadan Hermès-väska fast i beige.

Jag älskar personligen designerväskor och tycker att den tidigare väskdebatten som rasade förra året var larvig. Det är fånigt att börja noja över priser på dessa dyrgripar, bara för att det just råkar vara kvinnor som köper dem. När män lyxkonsumerar och köper LCD-TV-skärmar för 50 000 eller bilar för 800 000 är det liksom ingen som höjer på ögonbrynen.

Charlotte Perrelli som bloggar på chic.se är ett fan av tjusiga kläder, skor och väskor. Hon har i sin blogg den senaste tiden visat upp inte bara en, utan två Hermès-väskor. Men det är en helt annan sak. Charlotte är en hårt arbetande yrkeskvinna som har slitit ihop sina pengar sedan hon var tonåring. Det har inte trillat Hermès-väskor från skyn rakt i huvudet på henne direkt. Jag unnar henne varenda märkespryl, absolut!

OBS! Uppdaterat! Jag skrev att Charlottes Hermès-väskor var av krokopräglat skinn, vilket är fel, det är reptilskinn. De kostar således mer än 100 000 kr. Och ja, de är äkta. Och en del har påpekat att Victorias väska kostar runt 80 000 kr och inte 100 000 kr. Det beror på vem man frågar har jag förstått. Vi kan väl ändå konstatera att den kostar närmare 100 000 kr.

Jag unnar kronprinsessan Victoria märkesplagg också, det är roligt att se då hon bär Matthew Williamson-klänning på Polar-priset i stället för de tidigare trista tantdräkterna hon var förpassad att bära. Men det finns gränser för hur mycket pengar man får lägga på en väska då någon annan betalar.

Jag har i alla fall inte lust att sponsra fler Birkins till dig, Victoria.

Perrelli Birkin 1

Charlotte Perrelli med sin naturfärgade Birkin-väska i reptilskinn.

Perrelli Birkin 2

Charlottes andra raritet i väsksamlingen, en svart Hermès Birkin i reptilskinn.

Är det okej med väskor för 100 000 kr?

View Results

Loading ... Loading ...

C8 MJ

På den här bilden bär jag en Marc Jacobs-bag, värd cirka 16 000 kr, som vi lottade ut i ett av de första numren av CHIC.

Foto: All Over Press, Andreas Lundberg, från Charlottes Perrellis blogg

  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google Bookmarks
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • NewsVine


Kommentarer

194 kommentarer till “Okej med väskor för 100 000 kr?”

  1. Okej med designerväskor för 100 000 kr? | CHIC, 20 november 2009 15:53

    [...] [...]

  2. Anna, 20 november 2009 17:15

    Så länge man betalar själv för pengar man antingen arbetat ihop, vunnit på lotto eller ärvt tycker jag att man får köpa precis vad man vill och precis hur dyrt man vill. Jag blir faktiskt inte upprörd över att kronprinsessan bär en så dyr och vacker väska. Lite avundsjuk, absolut, men inte sur. Det finns så mycket annat viktigare att hetsa upp sig över. Dock förstår jag resonemanget att Victoria köpt väskan för "våra" pengar och att det kan sticka i ögonen. Håller med dig Charlotta att hon kanske ska vara lite mer "sparsam" vid nästa inköp.

  3. lila, 20 november 2009 17:19

    Komigen. Det är klart det är ok med en väska. Tänk vilket jobb hon har (och hon har ju inte valt det själv heller). Eftersom kronprinsessan får en "lön" så tycker jag det är skitsamma om hon vill ha en snygg och dyr väska. Hon kanske valde den istället för 10 fula 10 lax-väskor? Det kostar inte dig/mig mer hur man än vrider på det. Enda lösningen är att 1. flytta från Sverige eller 2. acceptera läget. Victoria gör bra reklam för sverige, tvingas fira sin födelsedag med att låtsas gilla dålig svensk musik och låna ut sitt namn till helyllegrejer till höger och vänster. En liten väska är det mest rebelliska hon kan göra i sitt liv...Jag fattar inte hur man kan ifrågasätta det här. Jag skulle inte vilja byta liv/jobb med henne även om det innebar obegränsat med designerplagg.

  4. Ann, 20 november 2009 17:32

    Det är GIVETVIS inte okej att VI ska betala så dyra väskor åt kronprinsessan! Precis som Charlotta säger är det väl ok med väskor uppåt 10-20 000 kr/st och de behöver inte alls vara "fula" som Lila påstår. Jag tycker dessutom att den där Hérmes-väskan är skitful och tantig och verkligen inte värd 100 tusen!
    Fast jag är ju rätt säker på att hon fått den där väskan, liksom Madeleine, i PR-syfte av Hérmes...

  5. Mel, 20 november 2009 17:34

    "Jag har i alla fall inte lust att sponsra fler Birkins till dig, Victoria. "

    Charlotta har även du drabbas den svenska avudsjukan?

    Jag menar visst kan det vara som så att hon skulle tänkt sig för vad hon bär på ...men vad jag vet är att hon inte skulle bekosta denna väska på egen hand och så löjligt som debatten handlar om "skattebetalarnas" pengar! Jamen lägg ner jag trodde verkligen inte att du Charlotta skulle falla så här lågt...

  6. Daisy, 20 november 2009 17:36

    Inte okej med väskor för 100000... töntigt och överdrivet. Jag tycker uppåt 10-15000 är jättemycket också, även om man är kändis! Jag vet att Posh har över 100 såna där lyxväskor från Hermés, men det är bara vulgärt. Köp en snygg Chanel-väska och skänk resten av er förmögenhet till de som behöver pengarna bättre! Fan för jävligt att vi ska betala Victorias väskor då man tänker efter. Finns det ingen gräns för hur mkt de spenderar?!

  7. Kajsa, 20 november 2009 17:39

    Oh, dear.... Vi är verkligen landet Lagom där Jante-lagen råder.

    Kvinnan tar faktiskt och representerar Sverige på ett ypperligt och engagerat sätt. Kritisera istället statsministerns fru för hennes klädsel, för att inte prata om regeringen i övrigt. Eller anser ni att dom är bättre föredömen?

  8. Charlotta Flinkenberg, 20 november 2009 17:44

    Mel - du läser mitt inlägg väldigt slarvigt. Läs det igen. Jag unnar som sagt Victoria att bära vackra designerplagg/väskor. Det handlar inte om att jag är avundsjuk, det handlar om att jag tycker hon har dåligt omdöme när hon väljer marknadens dyraste väska och inte tänker på vilka signaler det skickar ut. Det är otaktiskt och inte så smidigt. Och ja - den här debatten handlar verkligen bara om skattebetalarnas pengar, vad skulle den annars handla om?
    Och till Lila - jag tycker också att Victoria gör ett förnämligt jobb då hon representerar Sverige. Därför tycker jag det är så sjukt klantigt att ena dagen glatt stå och dansa med fattiga masajer i Afrika och sedan glida omkring i den vräkigaste handväskan som går att köpa idag. Speciellt då hon inte betalat för den själv.
    /Charlotta

  9. Jari Savolainen, 20 november 2009 18:41

    Ja absolut så länge man köper något med egen tjänade pengar genom att ha jobbat hårt som i Perrellis fall så är man välförtjänt att kunna belöna och unna sig själv något snyggt i det fallet har priset igen betydelse, jag personligen unnar henne det, hon har inte fått det serverat utan slitigt för det.
    Victoria får gärna för min del bära vackra kläder och ha snygga väskor hon är ju en representat för Sverige men det får vara en liten gräns för hur mycket det får kosta när hon inte själv betalar för det.

  10. Lotta, 20 november 2009 18:56

    Som officiell person bör hon tänka sig för vad hon signalerar. Jag håller helt och hållet med dig Charlotta :-)

  11. Laila, 20 november 2009 19:08

    Oh, vad kul att jag kan kommentera här. Letade efter hur man skulle kommentera programmet, men lyckades inte. Apanaget som kungahuset får är väl att anse som deras lön, eller? Och de flesta är väl ense om att var och en får spendera sin lön (och övriga inkomster) hur de vill? Så om Victoria väljer att lägga en del av sina inkomster på en svindyr väska, varför får hon inte göra det? Liksom alla andra som har den möjligheten, så njuter säkert hon av lyx och flärd. Så varför ska hon, bara för att hon är prinsessa, inte få skaffa samma lyxartiklar som många t ex kändisar har? Och jag tror inte hon har obegränsade möjligheter till shopping heller, utan OM hon köpt väskan själv, så har hon säkert fått försaka något annat, eller planera för det (nu tror jag dock personligen att det är en gåva från Hermès). Och om det istället hade handlat om klockor och prinsen kommit med en Rolex som kostar 150 000 kronor, hade debatten överhuvudtaget uppstått då? Och reagerar någon om kungahuset kör i bilar som kostar 450 000 kronor? För här går det ju också att köpa en mycket bra bil för halva pengen. Men det är intressant hur upprörda vi blir över just väskor. Kan det vara för att det huvudsakligen är ett kvinnligt attribut och vi kvinnor gärna är avundsjuka på de som kan köpa dyrt, och att männen överhuvudtaget inte förstår vår fascination över skor och väskor...

  12. Tina, 20 november 2009 19:37

    bra debatt!

  13. perfektionista, 20 november 2009 19:47

    Viktoria får göra vad hon vill med sin inkomst. Jag är inte avundsjuk på henne. Jag är ingen fan av Birkin, och om jag skulle ha råd att köpa en handväska i den prisklassen skulle jag ändå inte köpa en sådan, men jag unnar henne att göra det.

    Ärligt talat skulle jag inte vilja byta liv med henne. Jag har ingen förmögenhet, men jag kan gå ut på stan utan livvakter, och jag kan göra vad jag vill utan att det syns i media. Skönt.

    Men jag skulle inte tacka nej till att ha en sådan ekonomi att jag utan att blinka kan köpa en handväska i Birkin-klassen. Vem skulle det?

  14. perfektionista, 20 november 2009 19:49

    Plus att det är en minoritet av befolkningen som öht har hört talas om Birkinväskor. =) I de flestas ögon är detta vilken väska som helst.

  15. malou, 20 november 2009 22:09

    Hej Charlotta ! Ville bara säga att jag tycker du är underbar!

    Sen ville jag fråga dig en sak med: just nu är jag arbetslös och har inga pengar på kontot... Har precis startat en blogg... men den tjänar man ju bara pengar på om man är storbloggare... Jag är en tjej som älskar skönhet och mode samt vardagssaker som kan göra vardagen lite mysigare och lyxigare... Min fråga är: har du några tips på hur/vad jag kan göra? Vad jag kan arbeta med etc... Skulle bli överlycklig om du hann svara (och har lust såklart) KRAM malou

  16. anniskattis, 20 november 2009 22:12

    Jag är lite inne på det där med lönen, om hon köpt väskan själv. Har vi kungahus och ett bidrag till dem så har vi. Rent privat tycker jag oftare att att jag hittar personliga och snygga väskor som passar just mig för avsevärt mycket mindre pengar.

    Men en klocka från Michael Kors kanske man skulle kunna önska sig till jul? Den härligt udda med långt armband som ingår i den senaste goodiebagen - var kan man hitta den?

    Kram

  17. Sara, 20 november 2009 22:25

    Nu har väl familjen Bernadotte en ganska stor privat förmögenhet också så man kan väl inte helt säkert säga att hon köpt den med "våra" pengar.

  18. M Gustafsson, 20 november 2009 22:53

    Hela den här hypen med liknande tantväskor började egentligen med att Grace Kelly gifte in sig i Monacos furstefamilj och för att markera detta gick omkring med tantväskor av detta slag. Som den vackra och glamourösa kvinna hon var satte hon exempel och hugade damer världen över klädde sig som hon. Personligen tycker jag t ex Chanelväskor är mycket snyggare (och billigare) men är också medveten om att det höga priset är en avsevärd del av charmen. Att Victoria Beckham har ett hundratal, varav en juvelprydd får väl anses som ytterligt tacky men vår drottning som även visat sig offentligt bärande på en Hermésväska skulle nog för allt i världen inte vilja klassas som någon som lider brist på god smak. Vem som betalat fiolerna anser jag rent praktiskt vara av underordnad betydelse, även om detta naturligtvis sticker i ögonen på en del som inte får vardagsekonomin att gå ihop. Och det behöver inte alls vara ett exempel på avundsjuka som någon här (som vanligt) antydde.

  19. Sandra, 20 november 2009 23:02

    TACK Charlotta! Jag kunde inte sagt det bättre själv!
    Du är grym!
    Trevlig helg!

  20. Millan, 20 november 2009 23:31

    Ett förslag: Kan inte någon skicklig läderhandlare snickra ihop en liknande väska, inte en sunkig kopia utan en välliknande väska i god kvalitet men till en tiodel av priset? Ett sådant alternativ skulle definitivt kapa intresset hos dem som vill gå omkring och glänsa med dessa dyrköpta statussymboler. För en dyr och tantig statussymbol är Hermésväskorna, inte tu tal om annat.

  21. Kentucky, 20 november 2009 23:32

    Ni som gnäller här på Charlotta har rätt dålig koll. Men faktum är att Charlotta heller inte kan veta vem som bekostat Victorias väska, om det är vi skattebetalare eller om hon tagit av sin egen förmögenhet. Vad man däremot borde "rasa" över är att kungen har en förmögenhet på 296 miljoner och ÄNDÅ inte vill bekosta Victorias bröllop, utan DET får minsann vi skattebetalare bekosta, eftersom inte apanaget räckte till det. Kungahuset får 110 miljoner i apanage varje år.
    Läs gärna på lite innan ni utgår ifrån att kungligheterna tar pengarna ur "egen ficka" för såna här utsvävningar.

  22. Lottis, 21 november 2009 2:47

    Inte betalat den sjäv?

    Får man fråga om ni anser att Victoria har några egna pengar?

    Om ni spendarar er lön, är det egentligen er arbetsgivares pengar ni spenderar då?

    Japp, staten är hennes arbetsgivare.

    Det kan man ju tycka vad man vill om men så är det.

    Du tycker att hon gjort fel som valt "marknadens dyraste väska" men det är tydligen helt ok att Charlotte Perrelli har två för Charlotte har slitit hårt för sina...

    Eh...va?

    Just det Victoria jobbar ju inte...eller?

  23. lina, 21 november 2009 9:42

    Jag skulle oxå köpa väskan om jag var Viktoria!

  24. Tina, 21 november 2009 10:10

    Sluta klaga på hennes väskval. Hon jobbar hårt. Appanage eller inte spelar ingen roll, men hon har faktiskt en egen förmögenhet. Hon är ingen slösa, så unna henne några riktigt utsökta saker som hon verkligen gillar.
    Förr när hon inte brydde sig så mycke om kläder, så klagades på de. Kan vi inte glädjas åt att hon är vacker och representativ kronprinsessa.

  25. BRUNETTOLLE, 21 november 2009 10:53

    Att du lägger ut bilder på Charlotte Perelli med kopior? Är det verkligen OK?

  26. saga, 21 november 2009 11:04

    Jag håller helt med dig om att ingen bryr sig ett skit om att män spenderar sina pengar hit och dit på sportbilar och andra lyxprylar.

    Dock tycker jag att den svulstiga konsumptionen över huvudtaget är ganska vidrig, speciellt när det rör sig om andras pengar och speciellt i sammanhanget. Klart att hon jobbar men det finns gränser..

    Jag menar det finns faktiskt folk i det här "underbara" landet som lever på minimum.. Jag skulle inte ens ha mage att köpa en väska för 10 000kr eller ens 5000kr eftersom jag själv är medveten om det.

    Folk får väl göra vad de vill med sina pengar men jag tycker inte att det finns något som helst hållbart argument för att hon ska gå och köpa väskor i den prisklassen.

    Dessutom tycker jag personligen att det här med att vara representativ är bullshit. Jag tycker inte att det är speciellt ödmjukt att hjälpa fattiga barn i afrika ena stunden för att sedan köpa lyxväskor för 100 000kr.

    Jag såg en intervju med Terry Richardson där han pratade om att många människor som har råd med en dyrare livsstil och framför allt vad det gäller kläder och accessoarer oftast är de som är mest smaklösa och med den attityden som de flesta av dem har har jag svårt att se dem som attraktiva och även om tanken är den att de ska få någon slags hög status av hela grejen sjunker de som otroligt mycket i mina ögon. Men det är väl bara jag.

  27. wofflan, 21 november 2009 11:51

    Charlotta,

    Jag måste komma med några kommentarer (som också är avstämda med min Hermes-galna flickvän) kring ditt inlägg om Hermes-väskorna:

    1. Victorias väska kostar inte 100.000, det senaste priset i Stockholm för denna (en Birkin 35 i "vanligt" skinn) ligger på 72.000. (Det är väl knappast ditt fel att priset är fel eftersom all annan media också angett priset till 100.000:-...)

    2. När det gäller Perellis väskor så har Hermes ALDRIG sålt "krokopräglat" skinn. Ser det ut som krokodil så är det krokodil. Hermes har tre olika skinn av "kroko-typ". Alligator, Porosus och Niloticus. En Birkin 35 i något av dessa skinn kostar i Stockholmbutiken idag 350.000 och uppåt (priserna här är lite ungefärliga eftersom varje leverans kan ha ett nytt pris och dessa väskor aldrig finns ej i lager i Stockholm).

    3. Perellis svarta är med 99% säkerhet fake och jag hoppas verkligen att hon inte köpt den som äkta. Jag vill inte gå in på exakt hur man kan se detta men en detalj (av flera) som avslöjar detta är att hänglåsen till de äkta krokoväskorna alltid är klädda med samma typ av skinn som väskan...

    4. Perellis ljusbruna ser mer äkta ut (går ej att se säkert på denna bild), i så fall är det troligen en Birkin med matte fauve alligator-skinn. Å andra sidan verkar det konstigt att Perelli skulle visa sig offentligt med en fake och en äkta, kanske är den ljusbruna också fake, konstigt...eller så har hon blivit lurad på den svarta...

    (För övrigt anser jag att det är fel att vi skattebetalare ska ge kungahuset flera hundra miljoner om året i apanage, bidrag, skattefrihet etc när en del av pengarna går till Ferrari, Porsche, Hermes-inköp etc. Sen tror jag i och för sig att just Victorias väska är sponsrad, helt eller delvis, av Hermes.)

  28. Ellie, 21 november 2009 12:19

    Charlottes väskor ser tyvärr ej äkta ut, ser mer ut som att det är Spanien-kopior...?

  29. Johanna, 21 november 2009 13:55

    Wofflan (och vissa andra) är ute och cyklar. Pirellis väskor är äkta. Bevisar bara hur dålig koll du har.

  30. Annelie, 21 november 2009 14:04

    Kontentan är att det är meningslöst att köpa dyra äkta väskor. Jag råkar nämligen veta att Charlottes väskor är äkta, men alla verkar ju ändå tro att tt de är fake. T o m Vofflan (som verkar ha koll) tror att de är fake. Med andra ord så är det meningslöst, om man nu inte väljer att köpa äkta för sin egen skull...

  31. perfektionista, 21 november 2009 14:09

    Men vad gör det om man hjälper fattiga barn i Afrika ena stunden och frossar i dyra handväskor i nästa?

    Är det inte värre om man BARA köper dyra saker åt sig själv och struntar helt i andra?

    Den svenska avundsjukan är verkligen larvig.

    Inget ont om Charlotte Perelli, men inte tror jag att hon jobbar hårdare än Viktoria. Viktoria har mycket högre krav på sig än Charlotte, och jag skulle inte vilja byta liv med någon av dem. (Dock skulle jag gärna ha deras ekonomi.)

    Det man köper för sina egna intjänade pengar, det förtjänar man också att ha utan att andra ska titta snett på en.

    Både Charlotte och Viktoria förtjänar sina Birkinväskor. Annars skulle de inte ha haft några. Och om någon har fått en Birkinväska direkt från Hermes så är det ju bara att säga grattis. Vem skulle inte vilja ha den statusen, liksom? Avundsjuka är vad detta handlar om.

    Charlotta: jag gillar verkligen Chic (har varje numer sedan starten), och jag tycker att din stil är jättefin och brukar alltid tycka att allt du skriver är vettigt, men detta var tråkigt. Håller inte alls med dig om detta.

  32. perfektionista, 21 november 2009 14:16

    Annelie i inlägg 30: Du har helt rätt! Du fattar inte hur rätt du har.

    Det är nästintill omöjligt att se skillnad mellan en äkta vara och en bra kopia. Det finns några personer som hävdar att de visst kan se, men ofta är det bara som de tror. Folk som försöker att göra sig märkvärdiga och agera förståsigpåare fast som har noll koll egentligen. Man tittar på personen i fråga och gissar sig fram till vad det är.

    Är det en kvinna från Östermalm som har en genomgående dyr stil och för sig på rätt sätt, så kan man gissa att det är äkta vara. Är det en brud från förorten med ovårdat hår och urtvättad outfit från Gina Tricot, så kan man anta att det är en oäkta vara.

    Fast det behöver ju inte vara så. Man kan ju inte veta säkert, men det är ju det man ofta går på.

    Kontentat av det hela är precis som Annelie redan konstaterat.

  33. fa, 21 november 2009 14:56

    wofflan: jag håller med dig till 100%.

  34. Kat, 21 november 2009 15:27

    Skönt att det finns bloggare som har så mycket vettigt att säga som du Charlotta!! Jag blir glad varje gång jag läser det du skriver- klokt, roligt och vasst! :)

  35. Tiffany, 21 november 2009 15:38

    Personligen så tycker jag att varje hårt arbetande kvinna/man i dagens samhälle med pengar (ärvda/förärvade genom hårt arbete) ska få unna sig vad dom än vill ha. Det är deras eget beslut om det nu råkar vara en Hérmes Birkin eller en Rolex-klocka. Vad jag inte tycker är okej är att vi fortfarande har ett kungahus där "statsrepresentanten" som nu huvudsakligen är kungen ska ha en så stor lön för det jobbet han uträttar. För det första så är hans jobb att hålla goda relationer med länder som exempelvis inte vår regering kan åstadkomma på samma sätt. Han är som en representant utåt för Sverige, men å andra sidan gör han inte alls ett lika stort jobb som Sveriges statsminister som har ett mycket tuffare dagschema. Hur kommer det sig då att vår kung ska ha en mkt större lön än statsministern? Är det då okej för en prinsessa att ha så mkt i lön när det är kungen och drottningen som gör det jobbet med att besöka diktaturer där statsministern inte kan hålla lika goda relationer på grund av helt skillda politiska synpunkter.

    I dagens samhälle känns det också otroligt trist att vi fortfarande har ett kungahus vilket tyder på att den sorgliga bureaukratin fortfarande existerar. "Sverige som ska vara ett demokratiskt och ett "jämnställt" samhälle"?

    Jag är som ni säkert gissat helt emot kungahuset och skulle hellre se att vi hade en president. Men jag förstår även att Vi behöver kungen som representant för att hålla goda relationer med exempelvis Kina. men det är också det enda positiva jag kan säga att vårt kungahus gör. Kontentan i den här frågan tycker jag egentligen är bakomliggande faktorer som ger svaret på frågan: varför det är okej eller inte för Victoria att bära en Hérmes-väska. Där vi alla antingen vill ha ett kungahus eller inte.

  36. Marie-Louise, 21 november 2009 16:56

    Apropå det här med att arbeta hårt för apanaget...jag kollade hovets hemsida där de listar alla officiella uppdrag kungafamiljen har, och så här ser Victorias engagemang ut för november: v45: ledig, v46:11-14 nov Kenyabesök, v47: 3 dgr arbete, v48: ledig, v49 (30/11) : 1 dag. Hon har alltså representerat totalt 8 dagar. Bara en liten reflektion i det hela. Sedan tillkommer säkert självstudier och liknande, man måste ju sätta in sig i olika ämnen, fast det här med att säga att hon jobbar hårt...njae...med ett sådant jobbschema skulle i alla fall jag ha mycket tid över för annat! För övrigt håller jag fullständigt med Charlotta. Väskan skickar ut felaktiga signaler. Att det är så få som inser detta är konstigt. Innan jag avslutar vill jag bara förtydliga: Jag är INTE avundsjuk på Victoria. Man kan faktiskt kritisera kungahusets representanter, och även andra offentliga personer, u t a n att vara avundsjuk!

  37. Emma, 21 november 2009 17:25

    Hej! Jag ar inte sa insatt i hur kungahusets ekonomi fungerar, men det kanns fel att saga att alla pengar Victoria har ar svenska folkets pengar. Hon borde val ha egna pengar att gora precis vad hon vill med precis som andra manniskor? Hon gor ju ett jobb och far val lon for det? Jag vet inte om det ar att hon anvander vaskan nar hon representerar som uppror? Hade varit mindre upprorande om hon anvant den privat?

  38. Linda, 21 november 2009 18:01

    svenska avundsjukan har talat..hon måste väl kunna ha vilken väska hon vill utan att folk stör sig o tycker att skattebetalarna betalar..precis som du själv skriver i samma inlägg så kan hon ju ha fått den kanske en kärleksgåva från daniel..?vad vet vi..! hon kanske har drömt om väskan länge o nu har unnat sig en precis som jag kommer o göra om några år när jag sparat ihop pengar...

  39. ina, 21 november 2009 19:07

    Tycker inte inlägget har nått med svenska avundsjukan att göra, Charlotta verkar absolut inte vara en sån grinig typ.
    Det är kanske inte så LÄMPLIGT att hon har en så svindyr väska när skattepengar faktiskt betalar en hel del av deras liv.

  40. Lina, 21 november 2009 19:09

    Det spelar ingen roll om V har fått väskan eller köpt den själv. Hon ska föregå med ett gott exempel och inte springa runt med väskor som kostar som skattad årslön. Det är det som gör folk irriterade.

  41. ina, 21 november 2009 19:12

    En sak till; har inget emot Victoria men en hårt arbetande kvinna är hon fan inte. Hon sliter knappast häcken av sig.

  42. perfektionista, 21 november 2009 19:19

    Tiffany: Jag håller med dig om att det är där som problematiken ligger.

    En diskussion om kungahusets vara eller icke vara är en helt annan sak, och en sådan diskussion är absolut välkommen.

    Men nu är det som det är, och vad har då egentligen en väska för ynka hundratusen spänn för betydelse i sammanhanget.

    Har för mig att jag har läst någonstans att prinsen gillar lyxiga / snabba bilar som han åker omkring i. Någon som vet om det stämmer? För hundratusen får man inte mycket till bil, så där kanske man ska börja reta sig lite.

    Eller är det en större synd när det är kvinnor som unnar sig något?

  43. perfektionista, 21 november 2009 19:21

    Ina: Jag tycker inte heller att Charlotta verkar vara den griniga typen. Absolut inte Därför förvånar detta utspel mig. Känns som om hon fått ett hjärnsläpp.

  44. Tiffany, 21 november 2009 19:51

    Jag håller helt och hållet med Ina i det hon skriver. Att det här har orsakat en stor debatt har inte att göra med den svenska avundsjukan. När hovet inte vill säga vart väskan kommer ifrån så kan man ju dra sina egna slutsatser. Förmodligen har den "finansierats av skattebetalarna". Fast det är ju inte 100 % säkert. Det är det som är fel eftersom att det bidrar till att folk får ännu sämre syn på just kungahuset och de fel signaler som det sänder ut till folk som har svårt att få det att gå runt. Många har dålig ekonomi och är arbetslösa, det måste kännas bra att ha bidragit till Victorias Birkin väska ?!(ironi) Har Victoria däremot fått väskan av Hérmes/sin pojkvän/ använt egna ärvda pengar så är det en annan sak. Såklart att det är okej då, men helt fel om det är skattepengar. Om det vore någon av de tre alternativen så skulle nog hovets presstalesman ha kunnat bekräfta det istället för att inte säga hur det ligger till.

  45. HAKAR, 21 november 2009 20:58

    INTE OKEJ!

  46. Amanda, 21 november 2009 20:59

    Nej, inte OK. För någon. Det säger väl sig självt. Barn svälter och går utan en enda trasa på sin kropp. Proportionerna blir ju löjligt ur balans. Som sagt var - inte OK!

  47. Hilda, 21 november 2009 21:03

    inte okej! oavsett om hon fått den eller inte.

  48. Rebecka, 21 november 2009 21:17

    Jag tycker att det är okej om det är vid ett tillfälle då hon ska representera Sverige på ett eller annat sätt ofentligt, men inte om det är vad hon har till vardags. Hur många millar lägger vi egentligen ner på hennesnobelmiddagsklänningar kan man ju undra?

  49. Johnni, 21 november 2009 21:26

    Ja, Victoria får sin "lön" från skattebetalarna, men vaddå, hur många statsanställda får inte det. Hur många jobbar inte inom kommunen eller liknande? Tänk på alla doktorer på våra sjukhus osv. Inte klagar ni på att de gör som de vill med sina löner. De kanske köper jättefina dyra hus och allt möjligt, det är också skattebetalarnas pengar. Men inte klagar vi på våra doktorer, de uppfyller ju en funktion. Men det är väl det som folk har svårt att se med kungafamiljen, även de uppfyller en funktion. De representerar Sverige. Är inte det också viktigt för vårt samhälle?

    Det är klart att folk blir irriterade på Victoria för att hon köper en så pass dyr väska när det finns barn i världen som svälter. Men borde man inte då bli irriterad på alla som köper så dyra väskor. Ni glömmer även att Victoria gjort jättemycket välgörenhetsarbete osv (Kronprinsessan Victorias Fond t.ex.) det kan man väl ändå inte säga om Charlotte Perelli, och hon har väl ändå TVÅ såna där väskor?

  50. Ciia, 21 november 2009 21:37

    Inte okej. Skattebetalarnas pengar går till kungafamiljens väskor och bilar medan skolor och sjukvården går under av pengabrist. Logiken, var tog den vägen?

  51. M e m s i e, 21 november 2009 21:38

    *frågestund på min blondinblogg, ta chansen och fråga vad som helst* ;)

  52. Tessan, 21 november 2009 21:38

    Tycker det är skandal. Menar vem tror hon att hon är egentligen??? en helt vanlig tjej som råkar vara prinsessa av sverige men thats it nothing more. Tycker dom ska leva på sina pengar och inte att VI andra ska betala för dom vill ha miljonvillor, väskor,bilar, hästar and you name it

  53. Emmaaa, 21 november 2009 21:39

    sjukt om det är för skattepengar hon ahr fått väskan, men om hon har betalat den själv är det ju okej...

  54. Sara - En dalkulla i Österrike, 21 november 2009 21:43

    Så länge man betalar den SJÄLV spelar det väl ingen roll. Men det verkar hon ju inte gjort nu och det är verkligen skandal!!!

  55. Viveka, 21 november 2009 21:47

    Herregud, vad överdrivet.
    Ja, jag tycker att det är överdrivet att köpa en väska för 100 000kr.
    Men det är det vem som än bär den!

    Men det jag vill komma till är att vi inte ens vet om hon har köpt den, eller hur?
    Jag kanske har missat något, men vet vi säkert att det är hon som har betalat för den? Så vitt jag har förstått så kan det lika gärna vara så att det är en gåva från någon.
    Vi har ju bara sett henne bära den, eller hur?
    Jag tycker att det hela är uppblåst och onödigt.
    Har svenska folket fått för lite att klaga på senaste tiden?

  56. M, 21 november 2009 21:51

    haha, jag visste inte äns att det fanns så dyra väskor men ser man på :') själv tycker jag inte äns att väskan va fin då men men ;P

  57. MammaTessan, 21 november 2009 21:51

    Skandal.
    Såg ekdal debatten där även du var med.

  58. onlytopnotch.blogg.se, 21 november 2009 21:52

    Vad är det som säger att Victoria har tagit skattepengarna till väskan? Finns igen som kan bevisa det, förutom kronprinsessan själv!

    Hon har faktiskt en privat förmögenhet och det är med den som hon kommer bekosta stora delar av sitt bröllop.

  59. Tess, 21 november 2009 21:53

    Tycker det är helt sjukt att folk ens kommer på tanken att lägga så mycket pengar på en väska eller kläder. 100.000 kr skulle jag kunna leva på i över 1 år. Är student halvtid och andra halvan har jag sjukbidrag (och efter nyåret kanske jag inte är någondera eftersom jag enligt regeringens nya regler inte är sjuk och om jag inte har den halvan till stöttning så har jag inte råd att slutföra studierna). Folk prioriterar så tokiga saker.

  60. Tesse♥, 21 november 2009 22:00

    Inte okej :O

  61. Ida Karlsson, 21 november 2009 22:00

    Om hon ska köpa en väska för 100 000,så vill jag också ha använda den! Mina skattepengar: jag skulle kunna utnyttja den!

  62. nina, 21 november 2009 22:02

    jag tycker hon kan ha vilken väska hon vill oavsett pris. Hon gör så mycket bra saker för andra människor att jag faktiskt tycker hon är värd det !

  63. Stephanie, 21 november 2009 22:04

    Det känns som att det finns bättre saker att lägga pengar på. Gör något vettigt istället!

  64. Hege - Mamma till världens underbaraste Julia!, 21 november 2009 22:06

    Helt ärligt, så kan jag inte helt se något fel i det... Asså det kanske inte känns så kul for oss som har jobbat för hennes väska, självklart! Men saken är den att hon fackitkst är en av Sveriges viktigaste annsikten utåt... Hon "måste" liksom se bra ut! Men jag håller definitift med om att den kanske var i dyraste laget... Som sagt mellan 8-15 tusen hadde nog räckt.... För den delen så va inte väskan speciellt fin, helt fanlig ju.... För 100.000 borde man i alla fall få lite diamanter å rubiner på!=P

  65. cc, 21 november 2009 22:10

    Det är inte ok för henne att bära en sån väska, om hon nu har köpt den för våra skatte pengar, verkligen inte! Håller med dig helt. Men vi vet ju inte om hon har köpt den själv eller om det är en gåva, isåfall har vi ju inget att klaga på.
    Sen tycker jag det är sjukt att en väska ens kan kosta 100.000 kr! Jag menar det är bara en väska! Den är snygg men kom igen det är inget mer än lite tyg och sömmar.

  66. onlytopnotch.blogg.se, 21 november 2009 22:11

    Republik (president) är mkt dyrare än monarki (kungahus). Ni kan ju alltid kolla hur mkt det kostar Finland och jämföra, bara ett tips.

  67. Johanna, 21 november 2009 22:18

    Ja jag tycker det är okej, och detta för att hon antagligen hade fått lika mycket pengar i "lön" från staten vare sig hon lagt pengarna på väskan eller ej!

    Dessutom, hon är kronprinsessa. Liksom våra stora bloggerskor får produkter eller möjligtvis får de billigare, för att agera reklampelare, får nog kronprinsessan det också. :)

  68. Leonard, 21 november 2009 22:19

    Tja, har man ett Kungahus får man betala för det också.. hon kan ju inte gå runt i billighetskläder heller.

  69. Olivia, 21 november 2009 22:22

    Visst är det okej med en väska för 100000, men jag skulle ALDRIG vilja ha en själv
    1. Alldeles för högt över min budget
    2. Skulle nästan inte våga använda den, tänk om någon sliter den ur handen på mej när jag är nere på stan!

  70. S A N N A S . R U M, 21 november 2009 22:22

    När det handlar om skattepengar tycker inte jag det är okej. Jag ser det inte som lön. Jag ser det som bidrag. Och vad gällande regeringen som nån Kajsa kommenterat ovanför - hello, tror du inte att Filippa Reinfeldt tjänar egna pengar? Hon är själv politiker.

    Jag tycker att regeringen är värda pengar - de styr Sverige. Det enda kungafamiljen gör att representera oss. Men de representerar inte oss alla. I Regeringsformen står det att kungafamiljen måste vara kristna. Så de företräder ju helt enkelt inte alla dem som inte är troende.

    När det är mina skattepengar som betalar hennes väskor blir jag inte glad.
    Det har verkligen inte med jantelagen att göra, Jantelagen handlar om att ingen får vara bättre än någon annan, så lilla Kajsa som kommenterat som nummer 7 har nog fått det där med Jantelagen om bakfoten. Den handlar ju om att du får inte tro dig, och det är väl inte dte det handlar om? Det handlar om att vår kronprinsessa handlar dyra kläder/väskor för våra pengar, pengar som hade kunnat gå till annat så som sjukvård, skola och omsorg!!

  71. Maria, 21 november 2009 22:57

    Verkligen INTE okej. Nu tycker jag väl i och för sig dessutom att hela kungahuset inte är okej, av dessa anledningar:
    - som exemplet är här, de lever på våra skattepengar vare sig jag vill betala för dem eller inte. de kan köpa så här dyra skitsaker när skatten BORDE gå till vettiga grejer som vård, utbildning, polisen, brandmännen m.m.
    - kungen kan inte bli dömd för brott. Jag menar vad fan är det egentligen? Om han kör rattfull eller 70 på en 30väg så blir han alltså inte åttalad, FÖR ATT HAN ÄR KUNG. Och jag trodde att vi stod för jämlikhet? Det skriker ju bara rakt ut att vissa är värda mer än andra, och det är inte rätt.
    - de behövs verkligen inte för att representera sverige, det kan någon annan människa göra som är kompetent och inte bara född med silversked i mun.
    - prinsar och prinsessor hör hemma i sagorna, kan vi inte bara göra om drottningholms slott till ett museum istället?

    tack och hej.

  72. magnus, 21 november 2009 23:03

    Känns ju inte riktigt okej att det är vi skattebetalare som betalar för Victorias väska :/

  73. Micke, 21 november 2009 23:09

    Jag håller på att köpa en Harley Davidson för 100.000:- och jag kan säga med 100% säkerhet att denna motorcykel kommer att ge mig mycket mera nöje för pengarna än en väska någonsin kan göra.

  74. Marina Charlotte, 21 november 2009 23:14

    Jo, i någon form kan det bra vara skattebetalarnas pengar, men även victoria får lön! om det var en random tjänsteman från skatteverket som bar på väskan skulle det uppstå ett lika stort bahia då??? nej men precis lika mycket är det skattebetalarnas pengar eftersom både Viktorias och tjänstemannens löner betalas ut med skattemedel.

    Så det är OK att Charlotte Perrelli Bär omkring på en väska ur denhär prisklassen eftersom "hon är en hårt anrbetande kvinna som slitit sedan tonåren"

    Man må tycka vad man vill om hur hårt kungligheterna arbetar men att ständigt vara under mediernas kritiska lupp och försöka tillfredställa folket är inte sådär bara, folk får anorexia av mindre! Dessutom så kan Viktoria inte jobba som försäljare i ICAs kassa eller som butiksbiträde på KICKs om inte hon avsäger sig tronen!

    Alla föds vi till olika familjer, endel till fattiga, endel till rika och några till kungliga!
    Så länge man inte med säkerhet vet med vilka pengar väskan är köpt så tycker jag åtminstone att det är fel att beskylla Viktoria. Även i Sverige så tror man på att människa innerst inne är god och därför är alla som misstänks för brott oskyldiga tills motsatsen(=att de är skyldiga) är bevisad!
    Enligt FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna är vi alla jämnlika inför lagen oberoende titel, yrke, religion eller något annat som skiljer oss åt! VARFÖR? Varför skulle det då vara någon form av skillnad inför samhället i allmänhet. Hela samhället baserar ju sig på de lagar och den kultur som finns i just det samhället!

  75. Mother, Married &Twenty, 21 november 2009 23:24

    Ingen väska är värd så mycket pengar! Man betalar för märket i sig men själva VÄSKAN är ju knappast värd så mycket i sig.

    Visst hon har ju ett jobb som hon får lön för, att vara prinsessa är ju ändå mer än att bara sitta på röven och bli matad med bakelser. Men jag tycker ändå inte det är okej faktiskt, det ger en för snobbig image.

  76. Issa, 21 november 2009 23:25

    Jag själv är antirojalist, och detta var tamejfan nått av det värsta jag har hört! Privatisera fanskapet till patetisk kungahus vi faktiskt har, låt dom som företag köpa vad som helst för sina egna pengar och på sin höjd få lyfta momsen.

    Man pratar om hur mycket turistintäkter kronprinsessan och bondesonens bröllop kommer dra in, men när man har de faktiska kostnaderna svart på vitt, så kommer vi inte gå plus en krona.

    Fy f*n för kungahuset, och deras vanor att leva på oss, som tvingas skatta en tredjedel av våra surt förvärvade löner för att fakking Victoria och Madde ska kunna köpa sig varsin schnajsig Birkin.

  77. Anton, 21 november 2009 23:29

    hatar kungahuset.. Vi borde lägga ner det.

    HATA Victoria.

  78. egor, 21 november 2009 23:29

    verkligen inte okej när det inte är hon själv som betalar!

  79. heidi, 21 november 2009 23:34

    Men kära du, det är ju företagen som skickar produkterna till kungahuset.

  80. Rebecca, 21 november 2009 23:37

    Jag har knappt 100 000kr om året. Det är absolut inte okej för Victoria att ha en så dyr väska! 25 000 är liksom 15 000 för mycket för där gränsen för "okej" går...

  81. Josefin, 21 november 2009 23:45

    Nej jag tycker inte det är okej att hon har en väska som kostar 100 000kr. Av den rätt enkla anledningen att hon förmodligen inte betalt den själv. Utan det har vi hedliga skattebetalare fått göra. Snackaer om apanget.
    10 000 kan jag räkna och säga okej till.
    Tycker det är rätt konstigt egentligen, varför ska vi betala deras kläder från Dior och Gucci. Sen betalar vi säkert deras chapange också. Ne, de får faktiskt snart börja tjäna ihop sina egna pengar! Som "vanligt" folk!

  82. Nathalie, 22 november 2009 0:01

    Fast jag kan tycka att Kungahuset inte direkt får extra pengar för att Vickan ska kunna köpa en dyrgrip till väska, utan det är ju pengar som hon i såna fall lägger på väskan istället för andra saker, precis som "vanliga" människor måste hon ju också prioritera. Kronprinsessan får ju inte mer skattepengar bara för att hon vill köpa en Hermés... Om man retar sig på att hon kan gå och köpa en sådan väska borde kritiken istället riktas mot monarkin överlag och pengarna de får in.

  83. Annanym, 22 november 2009 0:05

    Hejhej!

    Jag tycker att Kronprinsessan är värd att få gå runt med en sådan väska om hon vill, för vad som än sägs - det är hennes s.k. lön för sitt jobb som prinsessa (vilket ju är hennes fulltidsjobb).
    Javisst kan det kanske te sig lite konstigt att vara hängiven för de fattigas situationer, o sen ha en dyr väska, men samtidigt så tycker jag väl att Victoria har rätt att unna sig något (även om hon nog inte har det dåligt annars), så mycket press som hon utsätts för. Och det känns lite fånigt att den pressen ska öka bara för en dum väska.

    Om man ska se saken som att hon [Victoria] shoppar för "skattebetalarnas pengar", så kan man istället se det som att hela det svenska samhället lever på "skattebetalarnas pengar", fast vem är det som bryr sig om det? Är det inte roligare att hacka på kronprinsessan istället för individer som tar ut olika bidrag felaktigt?

  84. Malin, 22 november 2009 0:09

    Kronprinsessan är en del av Sveriges ansikte utåt och om man tänker på allt hon gör för andra länder och vårt eget så ser jag inget som helst fel i att hon får unna sig en dyr väska.
    Istället för att hacka på kungafamiljen som så många gör idag borde vi vara stolta över dem, de har utsetts till några av världens vackraste prinsar och prinsessor, Viktoria är helt underbar med sitt engagemang i de fattigare länderna och jag tror hon och daniel kommer bli jätte bra som drottning och prins (?).
    Att det är våra pengar spelar väll ingen större roll egentligen? Vi har ju aldrig "haft" dom utan de har ju försvunnit i den vanliga skatten, är det då inte värre med företag som snor pengar från kunder eller politiker som missköter den svenska ekonomin?

  85. klara, 22 november 2009 0:17

    Tack "Lilla" 20 /11, du kunde inte sagt det bättre!
    Försök inte göra en politisk debatt i ett modemagasin. gör istället det ni ska och är bra på!!!

  86. Rebecka, 22 november 2009 0:17

    Är det nu så att hon inte blivid sponsrad av föetaget som tillverkar väskan, att de gett henne den gratis... Så är det väldigt tramisgt av Victoria att lägga ner 100 000 kr som kunde föda ett u-land, rädda en massa utsatta barn och säkert bidra till framsteg i cancerforsking... Så är det väldigt väldigt dumt av våran Prinsessa. Sen om det är skattebetalares pengar eller ej... VI har inte återhämtat oss från lågkonjukturen och då borde inte fröken Victoria slösa pengar på väskor!

  87. klara, 22 november 2009 0:18

    förlåt....Du "hette" Lila!

  88. marina, 22 november 2009 0:23

    ååh blir bara så trött att ni retar er på hennes väska bara och vad kostar då inte allas hennes kläder och smycken??

  89. Lovisa, 22 november 2009 0:25

    Ja det känns ju en aning skevt att alla vi andra betalar hennes dyra väska.... Folk som har tjänat pengarna själv, kan väl få köpa vad de vill. Om de blir lyckliga av att en 100 000krs väska, så fine :)
    Men när våra skattepengar går till andras fåfänga och märkesnörderi känns det bara fel.

    Sen förstår jag inte riktigt grejen med att allt ska kosta så mycket heller.... Vad är det för fel på en väska från Åhlens eller HM, till exempel?

  90. Mysan, 22 november 2009 0:36

    Självklart är det okej med en dyr väska om man tar sina EGNA pengar & betalar för den. Tycker kunga familjen är rejält bortskämda som måste leva på oss "normala" människor. Vi ska betala för hennes bröllopp också? Vi "normala" människor är ju inte ens bjudna till det! Kan ju säga att just nu är jag glad över att vara arbetslös så jag slipper att skatta pengar & GE Prinssesan Viktoria en dyr väska, man får ju inte ens ett tack för allt vi gör åt kunga familjen. Tycker det är skamligt att dom lever på oss!! Fy skäms. Avskaffa kungafamiljen!

  91. ROCKABETTY SPEAKS OUT LOUD!, 22 november 2009 0:37

    Verkligen inte OK! Våra pengar ska inte gå åt till att köpa dyra väskor åt den där jävla fula kvinnan! Fyfan! Ge dom åt rädda barnen istället, jävla kungligheter. Kan gå och dö allihopa.

  92. Mysan, 22 november 2009 0:37

    ps: vi har vettigare saker att lägga våra skattepengar på! tillexempel hem åt hemlösa, klimatfrågorna, varför inte skänka en eller två kronor till östersjön som behöver våran hjälp just nu?!!?!?!

  93. mimmione, 22 november 2009 0:55

    hade ja

  94. lindur, 22 november 2009 0:59

    Helv*ete vilken ful väska ej värd pengarna...speciellt inte VÅRA pengar..inte okej

  95. mimmione, 22 november 2009 0:59

    hade jag haft 100 000 hade jag då INTE lagt dom på en väska det är då säkert, för övrigt representerar Victoria Sverige, då är det väl OK med en bra väska OM hon betalt för den

  96. emelie, 22 november 2009 1:03

    Själv så överväger jag om jag har råd med en ny väska, för 99kr, Jag måste liksom planera mina köp ordentligt och använda dom väl. Det är sjukt lågt att hon ska gå runt med märkes saker som kostar mer än vad jag får ihop på ett år. Dom pengarna skulle kunna gå till skolor istället för ngn j-vla väska. Hur lång tid tar det innan den hamnar längst in i garderåben? efter en, lr två ggr?

    Jag tycker det är ett bevis på hur dom missbrukar skattepengarna!, argsmiley,

  97. Linda, 22 november 2009 1:05

    Det roliga e att de INTE e vi skattebetalare som betalt hennes dyra väska! Det e snarare från Bernadottes ÄRVDA förmögenhet. Och brölloppet som alla klagar på ska kosta flera miljoner likaså, de har fått ca 1 miljon från svenska staten, resten får de lägga ut själva.

    De e så sjukt tragiskt att jag sitter å skrattar för mig själv när jag läser era kommentarer, REN AVUNDSJUKA kallas de ;) !

  98. J.T Hedmark, 22 november 2009 1:11

    Jag tror ju dock kanske inte att hon behövt betala själv, många företag ger bort saker till stjärnor, eller i detta fall kungligheter...
    Extremt bra reklam för dom... Om Victoria har det kan det ju inte vara dåliga saker eller hur?

  99. Kickan34, 22 november 2009 1:16

    nej, hon ska inte ha den dyraste för att skryta: jag e bäst i sverige och jag tar era skattepengar, det har jag rätt i för jag e sveriges nya blivande drottning. Om hon e blivande drottning tycker jag hon ska ransonera med pengar och få dom räcka till till sjukvård o annat, än en grej för 100 000. !! Min åsikt.

  100. miss c, 22 november 2009 1:59

    hennes jobb är att representera sverige och hon gör en massa för andra.. det e ju ett jobb att vara kron prinsessa.. hon sitter inte bara på röven.. hon ska ju få l sån stor sak av detön som alla andra och vill hon då köpa en 100 000 krs väska så ska hon väl få det.. såååå onödigt att göra en

  101. Mia, 22 november 2009 2:00

    är det inte småpotatis som går från varje individs inkomst till kungafamiljen? personligen har jag ingen aning och jag har inte heller någon egen inkomst, men om det är en liten summa som åker till dem från skatten som man betalar och hon får en mängd utav dem, då ska väl hon får göra vad hon vill med dem?

  102. lillan, 22 november 2009 2:52

    Men Gud...det syns ju omedelbart att BADA Perellis vaskor ar fejk, inte speciellt bra sana heller. De billigaste kopiorna gors i sk. "krokodilpraglat" skinn, medans de dyrare tillverkas i akta krokodilskinn, precis som akta Hermes. Formen pa den beige ar battre, men skinnet...och den andra ar bara helt off!

  103. Nina Josefin L, 22 november 2009 5:06

    Fast jag måste ju säga att den är jäkligt snygg. det är ju inte bara dyra väskor som den tjejen springer runt med, hennes kläder och accessoarer är ju inte heller direkt gratis.

  104. Nisse, 22 november 2009 5:54

    Blir man inte ens förvånad eller upprörd. Då undrar i alla fall jag om man riktigt har förstått hur det här samhället hänger ihop?

    För det första ser vi hur orättvis den här världen är. Här finns folk som knappt har mat för dagen eller någonstans att bo.

    För det andra bevisar det här vilken okunnighet kronprinsessan besitter i frågan om pengars värde.

  105. Sandra, 22 november 2009 6:38

    Det roliga är ju att väskan faktiskt inte ens är värd 100.000. Haha! Inte ens hälften av det priset är den väskan värd. Jag hoppas att alla de som har en väska för mer än 20.000 inser hur blåsta de är eftersom de ger mycket mycket mycket mer pengar än vad en väska är värd.

  106. Leopardhonan, 22 november 2009 7:49

    Väskorna är fula, ser ut som en helt vanlig ful väska från Åhléns för 300 spänn.. Fattar intehur fan man kan lägga så mkt pengar på en sån patetisk grej som en väska.. handväskor byter man också rätt ofta, för det kommer hela tiden nya modeller och färger... så fattar inte anledningen med att köpa en för 100 000 papp när dom säkert byter väska efter några månader ändå...............

  107. Johan, 22 november 2009 8:51

    Blir förvånad över att hitta urbotasocialism på en blogg som är reaktionärt kommersiell och direkt anti-intellektuell.
    Ska inte personer, oavsett vem, få spendera sin lön/arvorde på vad de vill?
    Min granne är chef på ett statligt verk och kör omkring i en AUDI Q7! Ska jag då ha synpunkter på att mina skattepengar används för att köpa bensinslukande lyxbilar?

    Skärp dig! Du tillsammans med resten av antikändisarna borde ägna Er åt att förbättra samhället!..... ähh det var ett korkat förslag? Då har ni inget att tillföra!

  108. Emelie Persson, 22 november 2009 9:00

    Jag tycker det är okej om man som sagt betalar ur egen plånbok. Det är INTE okej att som prinsessa använda svenska folkets pengar till att köpa så dyra plagg - finns det verkligen inget vettigare hon kan använda VÅRA pengar till? Men som sagt, det är okej att lägga pengarna på en sån väska om man betalar det själv.. Det finns ju prylar för samma pengar inom alla grenar.. Inom min del, hästsporten, är inte 100.000 så mycket pengar.. Men de beror ju lite på hur man värderar det.. Men jag personligen skulle aldrig lägga 100.000 på en väska.. då skänker ja hellre pengarna till rädda barnen eller rosa bandet!

  109. Annie, 22 november 2009 9:05

    NEJ NEJ NEJ. VI ska inte betala för en sån dyr.
    Man kan vara jättefin med en väska från Åhlens för 299 kr!
    TÄnk alla som lever på ingenting just nu pga alla nya regler och allt, och så går hon och köper så dyra saker för VÅRA pengar. FY SKÄMS.

  110. Emelie, 22 november 2009 9:41

    Har man mage att gå runt med en väska värd den summan medans folk svälter i en annan ände av världen så får man väl göra det! De tror sig tydligen vara värda det.. Själv skulle jag aldrig vilja visa mig i nåt sånt, även om jag har pengar till det! Jag tkr bara det är sorgligt och så jävla förbannad blir jag!

  111. Linda, 22 november 2009 10:07

    Kika gärna in i min webshop http://www.beautyinsideout.se

  112. Freddan, 22 november 2009 10:12

    Vänta lite nu, hon har "lön" från svenska folket, svenska staten, för att representera Sverige. Hon borde få göra precis vad hon vill för pengarna. Eller ska vi ta alla statligt anställda och bestämma vad de får göra med pengarna de får av svenska staten?

  113. Josefine, 22 november 2009 10:31

    Håller med Charlotta.

  114. Nathalie, 22 november 2009 10:35

    Bra inlägg, håller med i allt du säger! Urs! Jag förstår inte ens hur Viktoria tänker, SJÄLVKLART kommer det bli snack när man går runt med en sån väska på stan, och seriöst, håller helt med om att inte jag vill pröjsa för den. Jag tror det är dags att svenska folket minskart tillgångarna till Kungafamiljen lite grann, dom får uppenbarligen alldeles för mycket!

  115. sofia, 22 november 2009 10:43

    Jag tycker absolut det är okej! Kungahuset får en viss summa som de ska leva på, hur de lägger upp sin budget spelar ingen större roll för mig. En hermes väska till kronprinsessan eller en gräsklippare till kungen, de gör som de vill. Jag tycker även att kronprinsessan representerar oss nog i det här landet, hon är otroligt duktig och en väska kan jag unna henne, inte bara för att hon är kronprinsessa.

  116. jonna, 22 november 2009 10:45

    jag håller med dig fullt ut. vem som helst som tjänat ihop pengar själv eller har pengar på annat sätt får väl lägga pengar på en dyr väska, men att victoria gör det för våra pengar är inte okej och inte särskilt smakfullt. jag är både förvånad och lite besviken på victoria för detta, hon som alltid verkar ha varit en sån stark tjej med fötterna på jorden och kloka åsikter måste nu plötsligt gå runt med en väska för hundratusen? nej, inte okej, och det faktum att hon inte reflekterar över det själv förvånar mig.

    ska bli spännande att se om hon använder denna väska i fortsättningen...

  117. BRUNETTOLLE, 22 november 2009 10:54

    Victoria får köpa vad hon vill tycker jag. Dock rätt tacky med en sådan in-your-face-bitch väska. Apropå att skattebetalarna betalar så är det de som betalar hennes lön. Om en kommundirektör (som också får sin lön från skattemedel) köper en Hermèsväska eller en diamantklocka från Rolex. Ska hon/han då också hängas ut?

    Och Charlotted väskor är kopior (eller snarare inspirerade). Den svarta verkar ha tre magar och vilken krokodil har ni sett med tre magar!? Bara för att hon bor på Östermalm och sjunger schlager betyder väl inte det något annat än just det?

  118. Malin, 22 november 2009 11:06

    ska inte en kronprinsessa representera de svenska folket? majoriteten av det svenska folket har inte råd med väskor för 100 000 eller inte ens 50 000 kr..så jag tycker verkligen det är skevt o kan verkligen förstå att folk bli upprörda då en del faktiskt inte ha pengar till att betala räkningarna för att kunna ha tak över huvudet... de måste väl ändå vara liiite finanskris i kungahuset också eller?

  119. ♥ MeDinA ♥, 22 november 2009 11:06

    jag tycker det är helt fel att det tas pengar från svenska folket bara för att hon ska ha en sån himla överdriven pris på en väska. och det var det löjligaste priset jag har hört på en väska.

    om hon köper den själv, får hon göra som hon vill men inte ta från andra pengars bara för att tillfredställa sig själv

  120. Ebba, 22 november 2009 11:14

    Ingen väska är väl värd 100 tusen, det är ju liksom orealistiskt.
    Gränsen tycker jag går..... 10 tusen isåfall.

  121. sofia, 22 november 2009 11:17

    Jag skulle själv aldrig köpa en så dyr väska hur mycket pengar jag än hade. För jag tycker inte att väskor är värda 100.000, inte ens 10.000 liksom. Jag tycker inte att det är realistiskt att köpa en så dyr väska, man kan göra något mycket bättre för dem!!

  122. J V H, 22 november 2009 11:25

    Det är väl okej så länge som man betalar den själv. Men jag tycker att det är ännu värre att skattepengarna går till hennes bröllop, det är ju förjävligt. Jag ska kräva av henne att hon betalar mitt bröllop.

  123. SOFIE, 22 november 2009 11:25

    Visst.. är man som Perelli och faktiskt HAR pengar, så är det väl okej. Men 100 000 spänn för något sådant är ju bara äckligt och jag kan verkligen inte förstå varför någon skulle vilja ha en. Väskjäveln är ju inte ens snygg! .. Då köper jag hellre en fake för 50 spänn i Turkiet. SÅ mycket bryr jag mig om märkesväskor. Jeez...

  124. LINEEN, 22 november 2009 11:30

    herregud varför nu en väska uppe på opinionen? Kanske vi också ska undra HUR mkt hennes klänning kostar på Nobelmiddagen eller hennes hatt på victoriadagen.?? Lär ju inte vara från myrorna precis. Det har alltid varit så att kändisar, och framförallt kungligheter har dyra saker. Deras tiara kostar miljonen så varför har hennes väska kommit på tal överhuvudtaget?

    Märkligt...

  125. Christin, 22 november 2009 11:30

    Äh..., sluta

    För det första så ÄR Victoria en hårt arbetande kvinna. Hon är en av de främsta varumärkena vi har för Sverige. Hennes arbete är att representera Sverige. Det tycker jag att hon & resten av familjen gör ett riktigt bra jobb med.

    För det andra så är det inte direkt som om vi får betala henne 100 000 extra bara för att hon vill ha en väska. De får ju sitt apanage som de får spendera hur de vill. Och så länge de inte köper en massa aktier inom vapenindustrin eller annat så tycker inte jag att man ska bry sig.

    Sluta vara så jante-lagiga & tänk på vilken fantastisk PR kvinna som Victoria faktiskt är istället. En prinsessa ska vara lite ouppnåelig... det är det som är det intressanta med de blåblodiga...

  126. Elina, 22 november 2009 11:39

    Löjligt. Vi har valt att ha kvar monarkin och då får vi inse att sånt här händer. Ska Victoria välja en väska som går OSS i smaken bara för att VI ska bli nöjda?? Skittöntigt.
    Om Victoria inte var prinsessa, jobbade och gjorde karriär (= tjänade pengar) tror jag nog att hon skulle köpa väskan ändå. Men nu tjänar hon inte egna pengar för hon har fullt upp med uppdrag för att representera oss som land. Hon hinner ju inte göra båda?!?

    Det är klart att det kan sticka oss i ögonen att hon tar den dyraste väskan men det finns väl alltid någonting man skattar för som man själv inte får nån nytta av. Den som åker bil till jobbet varje dag kanske hellre hade byggt fler vägar ist för att bidra till nya tunnelbanor.. Och om man aldrig blir sjuk - varför ska man bidra till sjukvården? Allt vi skattar för gör vi med ett syfte, att det ska gynna oss på ett eller annat sätt, vare sig det är förebyggande eller aktuellt - det är väl bara att le och langa fram plånboken.

    Så låt henne ha vilken väska hon vill, herregud!

  127. Elin, 22 november 2009 11:44

    Jag tycker det är fruktansvärt oförskämt att vi hela tiden ska lägga oss i kronprinsessans liv.

    När hon förlovade sig med Daniel Westling skulle alla säga sitt om det var bra eller dåligt, om det passade sig eller inte passade sig.

    Nu ska vi i rikstäckande TV debattera huruvida hon får ha dyra handväskor eller inte! Det här är ju ett patetiskt beteende!

    Det är ju inte direkt så att hon inte jobbar för pengarna! Vår kronprinsessa arbetar hårt för att vara en god representant för Sverige och hon har bra många fler resdagar per år än de flesta av oss. Dessutom har hon en mycket bra utbildning, och med den skulle hon få ett "vanligt" jobb som skulle betala den här väskan efter några månader.

    Sedan ska man också tänka på att hon är född till det här. Vi andra får (förhoppningsvis) välja själva vad vi vill arbeta med, men hon har inte den möjligheten. Visst, hon skulle kunna abdikera, men hon skulle fortfarande alltid vara känd som f.d. kronprinsessa av Sverige. Tänk dig själv att vara granskad under lupp hela livet, vilken press!

    Personligen tycker jag det är fantastiskt att hon inte fullständigt gått in i väggen och hon är väl värd en dyr högkvalitetsväska.

  128. Frida Stigevik, 22 november 2009 11:49

    Riktigt bra skrivet. Har läst igenom hela texten och håller med dig till fullo.

  129. Nezen, 22 november 2009 11:50

    Asså orkar inte läsa allt.
    Men.. det vore mer ok om det var en SNYGG väska.
    Srsly, den där var det fulaste jag sett på år.
    eh. Men Nej det är Inte Okey.

  130. Erica, 22 november 2009 12:11

    Bra skrivet! Jag bryr mig egentligen inte jättemycket om att det är jag och människorna omkring som har betalt väskan, utan mest om, likt du skrev, hur osmart det är av Victoria att gå omkring i denna väska, då det känns ganska oetiskt. Jag håller också med om att hon bör hålla viss klass, men 100 000 kr för en väska är för mycket, inte generellt, men hos någon som ej har betalt för den själv.

    Själv är jag studerande och kan knappt föreställa mig hur mycket 100 000 kr är. Det känns som så otroligt mycket pengar. Och det måste ju vara mycket mer än så för de fattigaste människorna i Afrika. Alla dessa pengar på en väska. Det känns helt otroligt.

    Men jag håller också med om att man har rätt att unna sig en sådan dyr väska om man betalar för den med egentjänade pengar. Det hade jag gjort om jag hade tjänat ihop en förmögenhet. Det kommer jag antingen också att göra när jag har tjänat ihop en förmögenhet. ;-P Skämt åsido!

  131. perfektionista, 22 november 2009 12:13

    Carl Philip med sällsakp brände 100 000 spänn på krogen för ett tag sedan. Varför inte göra en stor samhällsdebatt av det också?

    Eller har jag missat något?

  132. Hanna, 22 november 2009 12:20

    INTE OKEJ ! Fast man hade ju inte tackar nej om man fått det själv, eller ?

  133. Muskan Shahid, 22 november 2009 12:36

    ja heej fin blogg du har,,
    jo på tal om frågan ,,
    Så e det så att *hon för ju göra vad hon vill tycker alla bara för att hon är en prinsessa, jag tycker inte att det är okej !!
    och för att e det inte så attt alla människor e lika värda !!!
    jag tycker att de gått över gränsen !!
    Vem e hon vi ska betala för henne !!

  134. kristin, 22 november 2009 13:26

    Förlåt, men det där kändes bara patetiskt. Känns som att det finns viktigare saker att bry sig om än vilken väska hon har. Hon är född till prinsessa, det är ingenting hon har valt själv. Snälla, börja klaga på något viktigt istället.

  135. Sofie Lundberg, 22 november 2009 13:31

    Självklart ska hon kunna köpa en väska men det känns lite sådär att det är folkets pengar hon köper väskan för.
    Det är ju samma sak med prinsessornas bröllop. Självklart ska de få gifta sig men då ska vi alltså betala ett miljonbelopp för att de ska kunna säga "ja" till varandra.

  136. Samantha, 22 november 2009 13:40

    Man kanske får tänka på hur mycket pengar kungahuset drar in till Sverige istället också, i form av turism som i sin tur genererar mer försäljning.. Även det att kungen (och inte bara kungen i och för sig) gör en hel del utlandsresor för att marknadsföra Sverige, vilket leder till nya investeringar i Sverige och i sin tur nya jobba och mer skattepengar.. Här snackar vi miljarder kronor.

    De ska ju inte jobba gratis.

  137. johanna, 22 november 2009 13:54

    Jag tycker det är pinsamt! Prinsessan åker runt till olika delar i världen där det finns svält, sjukdomar och dålig livskvalité! Och sen kommer hon med en sån här väska, och andra dyra saker, kläder, smycken bla bla bla...
    Bara för att hon är prinsessa, behöver hon inte ha det finaste och dyraste som finns!
    Nej, det finns faktiskt barn som svälter i världen! Som dör varje sekund av dåligt vatten och alla sjukdomar som finns!
    Fy skäms på Victoria och alla övriga som slänger pengar på accosearer och liknande!

  138. Dikk Bluball, 22 november 2009 14:03

    Dyra väskor är väl en sak. Alla produkter finns oftast i kategorin "dyrt". Men något som jag reagerar på när jag ser typ dyra väskor. Det är ju oftast inte själva tillverkningen eller något som drar upp priset. I väskans fall gissar jag på matreal och ev tillverkning. Alltså om mtreal ska vara dyrt, beror det inte oftast på att det är typ brist på matrealet? Alltså guld och diamanter växer inte villt. Så varifrån kommer egentligen skinnet till väskan? Passande för en prinsessa i dessa värnaomallt tider? Nä inte enligt min mening. Men jag missunnar henne absolut inte dyra saker.

  139. Cornelia, 22 november 2009 14:03

    Definitivt inte okej. Vem fasen behöver en väska för flera hundra tusen kronor? Skänk pengarna till de som verkligen behöver dom istället.
    Usch!

  140. Carro, 22 november 2009 14:15

    Okey så länge man betalar för den själv. Är ju upp till var och en vad dom gör med sina pengar.

  141. anna, 22 november 2009 14:35

    Visst, den är svindyr. Men va fan, hon är inte bara en glidar prinsessa som slösar våra skattepengar på dyra väskor. Hon har inte valt att vara kronprinsessa, hon har fötts in i ett liv där hon inte får göra vad hon vill som alla andra. Hon får inte gifta sig med vem hon vill, ni vet ju själva hur lång tid det tog att få godkännande om giftermål mellan henne och Daniel. Hon åker runt och representerar Sverige på diverse tråkiga stela tillställningar, och hon kämpar hjärtligt för att tex bygga upp skolor i fattiga byar i Afrika. Då tycker jag fan att hon är värd den där jäkla väskan! Hon har offrat hela sitt "normala" liv för att representera oss svenskar, och nu gör hon det iallafall med stil! Klart hon ska ha en fin väska...

  142. Karolina, 22 november 2009 14:44

    Jag tycker inte de är okej. Varför ska hon lyxa sig på våran bekostnad. Hade om tjänat pengarn asjälv, hade jag inte sagt något.
    De jag tycker är fel idags samhälle är att kungafamiljen lyxar sig en massa med saker och sprit osv men svenska befolkningens pengar och sedan vill dom att vi ska donera till alla olika fonder... Varför inte dra ner på lyxen då och låta pengaran gå till dom som behöver i stället...

  143. 3rnst, 22 november 2009 15:43

    Med tanke på det jobb hon faktiskt har och hur hon själv framställer sig att vara som person (mån om fattiga barn osv) så tycker jag att hon inte alls borde köpt en sådan väska med tanke på vad hur mycket det kunde gett dom fattiga barnen istället. Kunga-familjen lever redan i lyx för våra pengar! Och om det nu är så att kronprinsessan faktiskt fått den i gåva borde hon sälja den för att ge vinsten till barnen (tja, behåll en del själv och köp en billigare väska så har du fått din väska ändå).
    Jo, hon gör mycket för Sverige och etc. Men vad får hon inte för det?! Vi betalar ju allt för dom och då tar hon inga viktiga beslut heller. Enligt mig borde inte kungafamiljen finnas. Den är bara till för att det ska se bra ut!

  144. Julia, 22 november 2009 15:57

    De som har pengar måste väl få använda dem som de vill. Det är ju inte som att victoria aldrig skänkt till välgörenhet heller.

  145. Mika, 22 november 2009 16:10

    Du har så rätt så, Charlotta.

  146. pata, 22 november 2009 16:15

    Det hade känts mer okej om väskan faktiskt var snygg!

  147. Prinzessin, 22 november 2009 16:52

    Det är inte okey, hur fan kan en väska kosta så mycket, bara för att man går runt och gör reklam för ett märke. Märkeshysteri är överlag töntigt och inte fan ska skattepengar gå till sånt. Det nämns att det kanske hade kunnat mätta fattiga barn i affrika, det hade även kunnat betala skolgång, äldervård, sjukvård, kultur eller något annat viktigt som det inte finns pengar till i Sverige. De pengar jag betalar i skatt ska fan gå till saker jag i framtiden kan ha nytta av, inte en ful väska till en kvinna som fötts till sin plats. Idiotiskt!

  148. johanna, 22 november 2009 17:06

    Den kostar 40.000 bara så att du vet

  149. karin, 22 november 2009 17:17

    Nej nej nej.. det e INTE okej!!!
    Faktiskt verkligen inte!.. det är jag.. å du.. å alla andra som betalar hennes väska..
    Slöseri på skattebetalarnas pengar..stort slöseri!
    Jag är visserligen emot hela vårat monarki.. tycker dom bara kostar oss pengar.. vi har ingen nytta av dom..
    Visst lite reklam för Sverige.. men det e allt!
    Jag e emot deras trippar till San Tropez.. å Maddes champange drinkar på stureplan.. Carl Filips fortkörningar.. å ferrari körningar..

    Ut å jobba.. Vickan, Madde å Carl Filip.. börja betala för er själva..

    Sen tycker jag att för "vanliga" människor är det upp till var å en va man slänger ut pengar på..
    Väskor, bilar, ect ect..

  150. rebecca, 22 november 2009 17:20

    NEj! Det är inte okej att hon går runt med en väska som VI har betalat. Allting hon har är ju för skattebetalarnas pengar och jag tycker det är pengar som går till fel ändamål.

  151. Emilia, 22 november 2009 18:02

    Äh, lägg av. De har också ett jobb av hela Sveriges samma pengar som vi använder.

  152. Tina, 22 november 2009 18:41

    Vilka modehus är för fina/dyra för vår svenska kungafamilj?

    Snart dags för Nobelfesten, vad kommer Charlotta skriva om klänningarna, för dom lär ju gå på en rejäl hacka?

  153. Eva Guillén, 22 november 2009 18:58

    Extremt. Vilken äcklig socialbidragstagerska den dära "VICKAN" är. USCH.

    Jag säger en sak. Många människor kriticerar mitt arbete för att propagera för alternativ till Kapitalism, Kommunism änd you fucking name it. Alla snackar om att Rättvis Handel och Ekologism är svindyrt. Men vad gör ni om inte köper Louis Vuitton väskor för 20 000 fast än era barn svälter och inte har några kläder att ta på sig?

    Det är en skamlig förebild den där Viktorian och hennes äckliga syster som ser ner på människor, vart hon än går. SOCIALBIDRAGSTAGARE!!!!

  154. Eva Guillén, 22 november 2009 18:59

    PARASIT OCH SOCIALBIDRAGSTAGARE!!!!!!!!

  155. Ingrid, 22 november 2009 18:59

    Inte alls okej ...
    Måste det kosta så mycket....får hon plats med fler saker i denna väska
    bara för att den kostar 100 000 kr....tror inte det.
    Hon kan representera Sverige lika bra i en som "Bara" kostar 10 000 kr
    eller har jag fel. Hon får ju sin lön från svenska folket...hon borde tänka en gång till innan hon går och köper en sådan väska.
    Detta är min åsikt.

  156. mojsan, 22 november 2009 19:05

    Är det vi som betalar Victorias väska kan man ju undra. Våra skattepengar går ju till hennes bröllop så varför inte också till hennes väskor!

  157. stajna, 22 november 2009 19:34

    Typiskt svenskar att börja klaga. Det finns kanske anledningar, t ex att hon har sparat, blivit sponsrat, att det är den enda väskan som faktiskt är så pass dyr.

    Ska vi börja klaga på vart våra skattepengar går, finns det MYCKET vi kan klaga på, som gäller multimiljonbelopp och inte ngn enstaka väska för 100 000. Kolla in hur mycket pengar som går åt skit som att vi är det enda landet i Norden som tar in så pass mycket flyktingar och ända så går alla ungdomar runt utan jobb och bostad? 8 år för att få en lägenhet trots civilingenjörsutbildning? Det är stenålder.

    Låt Victoria njuta av sin dyra väska, vem säger att hon inte har förtjänat det så jävla mycket hon har slitit redan i sitt liv. Avundsjuka stinker lång väg här. Hade det känts bättre om hon spenderade det på Stureplans nattklubbar som hennes småsyskon gjorde?

  158. Carin, 22 november 2009 19:50

    Kronprinsessan Victoria har utöver apanaget (som är deras lön och de får göra vad de vill med, jag antar att du gör vad du vill med din lön Charlotte?) en egen förmögenhet som svenska folket inte har att göra något med. Hon köpte nog sin väska, om det nu inte var en gåva från Hermés, för dem pengarna.

  159. Jennyh ♡ bor på Malta!, 22 november 2009 20:13

    Jag tycker inte att Victoria ska bära runt på såna saker när det är VI som betalar... då får hon fan ta och tjäna sina egna pengar först.

  160. chuu, 22 november 2009 20:16

    Victoria är en levande billboard, så det finns ju en möjlighet att hon FÅTT väskan av Hermes :) Men håller med de flesta här, det vore fel att shoppa en väska för så mycket för skattepengar... but then again hon är ju prinsessa XD

  161. strandvaskaren, 22 november 2009 20:32

    om hon gick i samma kläder som den längst up p denna blog så kan hon få minna pengar men nejnejnej ingen väska OKEJ OM DE E KLACKISAR KORTKORT KJOL Å TIGHT TOPP ANNARS EJ OKEJ !

  162. M. Ellström - [My Gorgeous life] -, 22 november 2009 20:33

    Jag tycker det är rätt, hon ska få ha vilken väska hon vill. Hon har haft sådan tråkig stil innan och nu börjar hon bli mer mode medveten.
    Kul för de som har råd, för det har inte jag :)

    Hon är prinsessa och SKA bära upp snygga grejer !

  163. jennifer, 22 november 2009 20:35

    jag tycker att kungafamiljen inte unnar sig så mycket som de skulle kunna göra, så att viktoria har en veska för så mycket pengar får mig att rycka på axlarna i princip, ingen big deal ;)

  164. Fanny Lundström, 22 november 2009 20:40

    Klart hon ska få bära snygga grejer. Så länge hon inte har betalat det med våra skattepengar. Trodde pengarna gick till bättre saker än tex. väskor.

  165. Ellen, 22 november 2009 20:43

    Uch! Det tycker jag faktiskt var att gå till överdrift! Det skulle varit ok om hon hade tjänat ihop pengarna själv, men det där var skattepengar. Själv skulle jag aldrig tänkt tanken.^^

  166. Tove, 22 november 2009 21:10

    Vad som glöms bort är att kungafamiljen är väldigt drivna företagare = de tjänar till viss del egna pengar. Därmed behöver hon inte använt "våra" pengar trots att hon köpt den själv.

  167. Carro H, 22 november 2009 21:31

    NEJ!!

  168. Johanna, 22 november 2009 21:45

    Men arbetar inte Victoria hårt för Sverige? Är hon inte värd att få lön precis som alla andra som råkar arbeta för Sverige? Hon har ju inte ens haft något annat val än att växa upp och arbeta hårt för att representera Svergie...

  169. AD, 22 november 2009 21:48

    TÄNK, alla mode tidningar som VI BETALAR FÖR får prylar och dyra design kläder för att REPRESENTERA ! det är klart VICTORIA som ska REPRESENTERA Sverige Ska få visa upp en sån dyr väska!
    vi bor i en kapitalist land även om det kallas annat!

  170. MICKI, 22 november 2009 21:58

    Alla ni ovan som snackar om att 'unna sig': vad tänker ni med egentligen? Är ni totalt jävla hjärntvättade av konsumtionssamhället? Det är verkligen beklämmande att majoriteten tycker att det är OK att vi lever i ett samhälle där statusprylar får kosta vad fan som helst, när det finns oändligt mycket vettigare saker att lägga pengar på? Tror ni verkligen att ni blir tagna på större allvar livet, får mer status och klass om ni har en massa märkessaker att visa upp? Ord räcker inte till för hur patetiska ni är.

  171. Carola, 22 november 2009 22:00

    Det är inte alls okej när man tänker på hur det ser ut i samhället idag!! Svenskar som lever på excistens minimum, man drar in på personal inom viktiga sektorer som vård osv och så kan denna donna hoppa omkring med en liten skinbit för 100 000 kr som svenska folket jobbat ihop åt henne. Det är SKATTEBETALARNA som ser till att hon kan köpa den här väskan. Våra skatte pengar går till skit som en jävla väska med ett "känt-design" namn på. Jag vill då inte betala skatt till sånt skit. Hellre ser jag då att pengarna går till välgörande ändamål där det BEHÖVS!!
    Kunga familjen är det STÖRSTA socialfallet i Sverige. Avskaffa monarkín!! Och lägg pengarna där det behövs, tex inom arbetsmarknaden och ge folket utbildning!!

  172. Carola, 22 november 2009 22:06

    Jag köper dessutom inte att EN människa skulle bli SÅ mycket lyckligare av en skinbit med ett känt namn på att det är värt pengar som hade kunnat gå till en fattig barnfamilj som lever på exsistensminimum lr en gammal pensionär som har slitit hårt hela sitt liv och fått en usel pension och lever på soppa!!!
    Fattar inte hysterin kring designer och stora märken. Skinlapp som skinlapp, man blir väl inte lyckligare för att den heter Hermes (lr vad det nu var) än om den heter greta svensson?
    Ytligt, löjligt och otroligt illa. Det är ju tydligt att kunga familjen får mycket mer pengar än vad som förtjänas. Fan dom ska väl ha en logisk inkomst, en normal inkomst, och det ska vara lön för det dom gör. Och fan vill dom inte vara kung/drottning/prinsessa osv är det väl bara att avsäga sig den positionen. Men klart att dom inte gör det när dom får multum för att hoppa omkring och klippa band och vinka fint åt folket.

    Visst ska dom ha lön som alla andra, men då ska det inte vara frågan om den lön dom får idag. En månadslön på 20 000 efter skatt räcker faaan gott och väl!

  173. Carola, 22 november 2009 22:24

    Och till sist, näää hon kanske inte har valt att bli kornprinsessa, men när blev jag tillfrågad om jag vill ha monarkin kvar då?? Alla vi sominte vill ha den borde slippa betala skatt till dem och låta den skatten gå till tex sjukvården och alla stackars fattiga pensionärer istället.
    Drottningholm skulle bli ett grymt museum!

  174. Carola, 22 november 2009 22:29

    Ok, bara en sista sak. Repersentera sverige med en dyr väska? Snälla nån? Vad tänker ni med? Jag tycker inte att man kan bli varken en sämmre eller bättre representant bara för att man har en dyr väska. Det är väl hennes beteende som räknas, och att hon är hel och ren. Ingen med ett normalt IQ blir imponerad av den svenska kunga familjen för att hon går omkring med en dyr väska. Där emot är ett trevligt sätt och att vara artig något som jag skulle anse vara viktigare. Men för min del avskaffa skiten! Jag anser att den inte behövs överhuvudtaget. Gammal modigt, ur åldrigt osv. Och vad då synd om henne, hon har ju ett val, det är bara att avsäga sig tronen och princessa rollen om det inte passar. Hon har valt att acceptera sin roll och får där med ta skit när hon går och köper dyra väskor för skattebetalarnas pengar.

  175. raquel, 22 november 2009 22:30

    hon har sin klocka på fel arm!

  176. Maker, 22 november 2009 22:40

    Är man inte fullt så vacker så kanske det är en anledning till att unna sig dyra accessoarer? Dyrt är inte alltid bäst!

    / En modeblogg.

  177. ANna, 22 november 2009 23:10

    Nej, det är inte rimligt att sätta en prislapp på 100 000kr för en väska.

    MEN: Hur Viktoria spenderar pengarna hon får av att vara kronprinsessa spelar ingen roll.

    Hon får pengarna för att vara prinsessa, med allt vad det innebär:

    Att skrivas om i bloggar, exploateras totalt, agera beskyddare för de behövande, vara ansikte utåt: vara en svensk Prinsessa med alla associationer som folk har till prinsessor.

    Viktoria kritiserades förut för att inte klä sig tillräckligt fashionabelt och inte leva upp till sin titel klädsmässigt. Nu gör hon det. Det är en prinsessa på bilden. Det är vad Sverige behöver för att behålla bilden av oss i världen och hålla uppe intresset för svenska kungahuset så att vi får turister.

  178. Marcus, 22 november 2009 23:11

    Jag bryr mig allvarligt inte om Kronprinsessan köper sig en väska (för våra eller sina egna slantar) för etthundratusenkronor. Jag förstår henne till viss del. Fast det är bra skönare att kämpa och slita för något på egen hand :) .

  179. onlytopnotch.blogg.se, 23 november 2009 0:33

    Intressant att se att så många bara går på att Victoria köpt den väskan för skattepengarna. Bullshit!

    Hon är väldigt mkt smartare än en bloggerska som "antar" att det är för skattepengar. Hehe nä, här behövs bevis!

  180. Andrea, 23 november 2009 0:36

    Intressant diskussion. De flesta verkar vara väldigt avundsjuka här. Om ni vill eller inte är Viktorias jobb att vara Kronprinsessa som har som befattning representera Sverige i hela världen. Om hon har köpt väskan själv eller har fått som gåva spelar ingen roll. Ni ska vara glada att hon inte går ut med billiga plast väskor från H&M och representerar oss på så sätt. Och när hon går på gatan har 90 procent av vanligt folk ingen aning om hur mycket sådant väska kostar.
    Jag äger en halsduk från Hermes själv och tycker mycket om den. Tja, har fått den som present från min pappa men ingen har tittat på mig hittills att jag har någonting speciellt.
    Jag tycker att prinsessan är chic och behöver inte tänka på hur mycket har hon betalt för sina kläder. Samtidigt är det normalt att kändisar brukar få sådana dyra saker gratis för att göra en reklam.

  181. David, 23 november 2009 1:16

    "När män lyxkonsumerar och köper LCD-TV-skärmar för 50 000 eller bilar för 800 000 är det liksom ingen som höjer på ögonbrynen."

    Att köpa en TV för 50 000 kronor anser även jag är väldigt onödigt. Men du kan väl inte på fullaste allvar jämföra att köpa en bil, som man har i flera år för att ta sig fram, transportera mm, som är en investering med att köpa en handväska för 10 000-100 000 kronor. Att lägga de pengarna på en väska är ju bara löjligt (om man nu inte är gjort av pengar eller tror att de växer på träd). Det jag försöker få fram är helt enkelt att det är väl väldigt mycket bättre att köpa en bil som fyller en hel mängd funktioner som förenklar din vardag än att köpa en handväska som du kan bära runt lite saker i.

  182. Fanny ☮, 23 november 2009 7:41

    Men åååh! Hon blev ju faktiskt "sponsrad" av Hermes med den väskan! Hon betalade den inte själv, haha :P

  183. Cat, 23 november 2009 8:26

    Skojar folk med mig? De pengar som kungafamiljen glassar i är knappast våra pengar. Det är pengar som gamla kungar lämnat efter sig. *suck*

  184. Viktoria, 23 november 2009 8:29

    Jag tycker absolut att det är okej att köpa väskor för så mycket pengar. En väska kan göra en riktigt glad. Men det är en självklarhet att man skall betala den själv. Men sedan får den kosta hur mycket som helst. :)

  185. N, 23 november 2009 12:40

    Det har säkert med så kallad "sponsring" att göra?
    Se bara på Anna Anka i något av avsnittena av Svenska Hollywood fruar.
    Hon var ju själv sponsrad av Gucci eller vad f-n det nu var, hon gick bara in i butiken där butiken själv valde ut vilket smycke dom hellst ville se Anna bära under diverse tillställningar = smycket syns = folk köper.

    Sen är frågan om Victoria FÅR bli sponsrad, om hon FÅR ta emot diverse artiklar från företag och vandra som en levande reklampelare, thats the question.

    Jag själv tror inte att hon köpt väskan, jag tror att hon fått den av tillvärkaren it self.

  186. aeriel, 23 november 2009 16:18

    För det första så har familjen faktiskt egna pengar som gått i arv och jag kan tänka mig att de har folk som är bra på att ta hand om dem så att de växer. Tror inte för en sekund att någon i kungafamiljen kan gå in på "skattekontot" och plocka ut till en väska eller ens att de lurar till sig typ renoveringsfonder för att köpa statusprylar. Den där väskan är nog pröjsad för just egna pengar. Hon kanske får lön genom skattepengar men det får väl typ alla statligt och kommunalt anställda oxå? Så om jag jobbar på kommunen får jag inte spara ihop till en dyr väska?

  187. Sara, 24 november 2009 2:38

    Ren svensk avundsjuka. Om dom nu får bidrag för apanage så varför bry sig om vad de gör med pengarna. Om hon har underkläder av guld eller en skiten Birkin so what. Hon är född prinsessa och vem som helst av er alla som skulle få hennes plats skulle inte bry sig om folket eller bla bla...
    Att man är student och har dålig ekonomi kan väl inte vara Vickans fel.
    Eller att man är arbetslös och inte har råd med lyxprylar är inte heller Vickans fel. Alltid är det några som klagar. Tror ingen skulle gå klädd i Kappahl, HM eller Lindex om ni var prinsessor. Fan skärp er. Tror inte spanska folket går och klagar på kungahusets klädsmak. Gränsen för hur mycket något får kosta kan inte ni bestämma, priset bestämmer den som betalar och har Vickan bestämt sig för en birkin så är det helt och hållet hennes problem, inte svenska folket.

  188. Chris, 24 november 2009 10:50

    Så sticker den lille socialisten upp igen. Avundsjuka och politisk korrekhet. Är det bättre med 5 Chanelväskor? Glöm inte att en Hermès väska kan användas i generationer. Varför inte reagera även på förlovningsringen? Dessutom utför kronprinsessan ett kvalificerat jobb och har en egen förmögenhet så sluta med snacket om skattebetalarnas pengar.

  189. linus, 24 november 2009 17:56

    detta är ju fan löjligt! likaså den där patetiska förlovningsringen!
    ska vi svenskar behöva betala en oerhörd summa av pengar för att kronprinssesan, ska ha en liten väska? det är ju fan löjligt!
    om hon ska ha en väska för , ta mig fan 100.000 kr , ska hon fan betala den själv!
    kungafamiljen, har vell aldrig gett svenska folket pengar?! iallafall, inte en sådan summa, till en person?!
    helt patetiskt!

  190. torleif, 24 november 2009 18:00

    ful som fan är hon och!

  191. Elizabeth, 27 november 2009 18:55

    MOT: Personligen tycker jag inte att djur förtjänar att bli väskor, skor, jackor, plånböcker, soffor osv. DET är oetiskt, inte priset på de färdiga produkterna. Tråkigt att den här debatten endast handlar om pengar och inte riktig etik. För frågan är ju intressant, det märks på kommentarerna.

    FÖR: Som arbetsgivare kan man inte lägga sig i vad ens anställda köper för lönen man betalar ut. Skulle mina anställda inte få köpa kött för att jag själv är vegetarian? Det finns alternativ till kött oxå, men det spelar ingen roll eftersom jag inte har att göra med deras privatliv. Det vore fel om Kronprinsessan köpte väskan i arbetet och drog det på "företaget", men har hon köpt den privat är det bara att bita ihop.

  192. richard, 10 december 2009 5:50

    Vanligvis brukar jag inte gå in på modebloggar, men som tur var gjorde jag det nu och känner för att ranta litegrann.

    Fast kort den här gången.

    Det är absurt och för mig helt verklighetsfrämmande, eller rättare sagt psykosframkallande och jag blir mörkrädd av det faktum att vissa personer, om än få, har rätt att slösa Våra (Dina föräldrars. Mina föräldrars. Dina. Mina. Dina syskons. Dina barn och dina barnbarns) pengar på något så trivialt som en sjysst väska då andra blir inlåsta i en cell för att ha orsakat samma ekonomiska skada för samhället...

    Inte konstigt att vi har en lågkonjuktur... Att sveriges kassa förlorar ca: 100.000 (och nu vill jag inte ens spekulera i hur mycket Victoria har kostat oss svenskar sammanlagt!!) på Ett inköp av en person som står ovanför lagen och som inte kan bli åtalad verkar ingen ta hänsyn till då Anna 92 år knappt får sin livsnödvändiga medicin subventionerad p.ga cut-backs i budgeten.

    Usch.
    Jag förstår inte varför vi har en monarki som är rätt så onödig.

    Har någon koll på hur mycket Victorias bröllopp kommer kosta?...

  193. Eva, 11 maj 2010 22:51

    Hoppar sent omsider på denna debatt. Jag råkar äga just en Birkin, en "custom made" som jag fick vänta rätt länge på (om de är i någon vanlig färg och vanligt skinn är det ingen väntan, det där är bara en myt) men den kostade om jag minns rätt omkring 50-60.000 euro. Det var samma pris på 30cm och 35cm i butiken på Rue St. Honoré Faubourg. Fick den av min man i "push present" när vi fick vår dotter, hon är idag två år gammal och har såklart lekt flitigt med väskan (som är i ett ganska blankt och styvt skinn) så den har blivit ganska repig.
    Vill bara säga två saker: Nope, jag har inte lust att pröjsa någon annans väska med mina skattepengar men vad jag gör med mina egna är min ensak.
    Nummer två är att det känns lite amatörmässigt att ett modemagasin har så taskig koll på priset på vad som borde vara världens mest kända handväska.

  194. Eva, 11 maj 2010 22:52

    Ooops, jag menade såklart 6000 Euro, inte det tiodubbla ;)

Kommentera?





Bottom