Annons
Annons



Annons

Direktiv, direktiv, direktiv


Till modefotograferingar eller omslag eller andra viktiga plåtningar är det särskilt viktigt att chefredaktören (beställaren) är VÄLDIGT tydlig med vilka bilder som önskas. Efter 20 år i branschen har jag lärt mig att folk faktiskt inte kan läsa mina tankar (kanske min närmaste medarbetare som är CHICs AD, men det är bara hon i så fall) och de förstår inte alltid vad man menar även om man tycker att man är löjeväckande övertydlig. Jag har också lärt mig att det finns stressfaktorer som A. Fri tolkning. B. Ignorans av order. C. Annan tolkning av exempelvis begreppet ”matta, rosa läppar” än just den JAG menar. D. Krångliga/motsträviga modeller (som inte alls har lust att följa det övriga teamets direktiv). D. Väldigt många kockar i produktion vilket ofta tenderar att lika många viljor (starka, kreativa viljor) ska vara med och lägga fram sina åsikter.

Helst av allt är jag givetvis med på viktiga plåtningar eftersom jag annars vet att jag kommer bli besviken i efterhand, men då är det ju försent att göra något åt det. I de fall jag INTE kan vara med skickar jag så stränga direktiv att det i bästa fall minimerar riskerna för misskommunikation/fria tolkningar av generella begrepp men i sämsta fall dödar energin och kreativiteten hos teamet på plats (för att de är rädda för att göra fel). Proffsiga team måste kunna ta hårda direktiv och leverera det kunden (alltså jag och min tidning) har beställt, utan att göra avkall på konstnärlig kvalitet och kreativ energi.

I en modeplåtning/omslagsplåtning är ca 8-10 personer inblandade. Det är dyra produktioner, vi snackar om femsiffriga kostnader, ibland sexsiffriga för ett par bilder. Fotograf, modell, stylist, hår + make, assistent, studiopersonal, rekvisita, catering, bud, utrustning, eventuella props, ja – listan kan göras lång på saker som kostar multum. Då känns det rätt viktigt att de man beställer också BLIR det man beställer och inte något helt annat.

Jag må låta gnällig nu men det är så ofantligt många faktorer som ska spela in när man gör exempelvis omslag. Sådant som man inte kan förvänta sig att alla ska hålla koll på eller känna till, men jag som chefredaktör blir ju den som sen är ytterst ansvarig för att den där bilden ska funka i slutändan på vår framsida. Därför funkar det inte att någon annan i teamet tar sig friheter att trotsa mina direktiv, för det kan få väldigt jobbiga konsekvenser. Som när en fotograf vid ett tillfälle hade plåtat en kändis till ett omslag men hade kapat samtliga bilder ungefär på halva hennes lugg (”det blev coolare med de närbilderna!” var förklaringen) varpå det inte gick att lägga loggan någonstans utan att hon fick själva tidningsnamnet rätt i fejset/bokstäver i ögonen osv. Detta var före Photoshops tid och idag går såna missar att rädda i efterhand, genom att förlänga bilder åt olika håll, dra ut bakgrunder mm. Men då blev det ju katastrof. Eller när jag tydligt beställer ”parodiskt glada bilder, mkt leenden och energi, klatschiga färger och rörelse/dynamik” och får tillbaka en skitsur modell på samtliga bilder som är hålögd, har håret från helvetet i frisyrväg (punkigt och goth-inspirerat), nästan alla plagg är i dova färger och flera av bilderna dessutom plåtade i svartvitt. Det var ett konstnärligt och edgy, rätt så vackert modejobb. Visst. Men inte alls vad jag beställde.

Så här kan därför mina övertydliga direktiv se ut i moodboardväg till teamet som tar bilderna. Bilden nedan visar alltså bara hur jag vill ha läpparna på en bild. Lika detaljerade direktiv gäller de övriga looksen. Jag ger nuförtiden dessa bild/skrift-direktiv till alla, oavsett hur lång erfarenhet de har i branschen eller hur länge/lite tid vi arbetat ihop tidigare. Jag tar inget för givet och köper inte grisen i säcken längre.

Mooadboard lips

Ni skulle alltså bara VETA vilken logistik, tid, frustration, pengar, svett och gnisslande tänder det ligger bakom alla vackra bilder som tas till CHIC. Men förstås också glädje, samarbete, talang, tålamod, skratt och energi!

TAGGAR
5 kommentarer | Translate
OM CHARLOTTA

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC. Parallellt med tidningsskapandet har hon varit programledare för ett eget program på TV3, skrivit två böcker och skaffat tre barn. Charlottas blogg bjuder på humor, självdistans och självklart en massa mode.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar