Annons
Annons



Annons

10 saker som retar livet ur mig på Facebook och instagram


Här kommer en lista över de mest irriterande sakerna folk gör på Facebook och instagram (enligt mig):

1. Hash(tag)missbrukarna. Alltså ni med fyrtio hashtags efter varje inlägg, i ett desperat försök att bli upptäckta av hela världen (mest förekommande på instagram). Särskilt ni som avslöjar er genom vilken TYP av hashtags ni använder: #me #blondgirl #egopic #fitspo #cute #instagood #TagsForLikes….

2. Surmulna selfiesen med halvöppen mun och lätt sömnig blick (ganska viktigt att luta huvudet nonchalant bakåt samtidigt). Förstår ni inte hur patetiska ni ser ut? Och tror ni på fullaste allvar att vi som tittar tror att någon bara slentrianmässigt gick förbi med kameran/mobilen och knäppte en bild random på er då ni råkade pluta lite nonchalant, snegla snett åt sidan och fick er i den modellposen där håret föll så där snyggt? Vi fattar att ni har tagit 250 varianter redan och fått ont i armen för att ni försökt hålla kameran/mobilen i en så pass naturlig vinkel som möjligt (alltså ej synlig på bilden) för att få till det.

3. Klonade inläggen. Oftast ni som kvalar in under punkt 1 och 2: går man in på era profiler så möts man inte sällan av 65 bilder som ser väldigt snarlika ut, alltså 65 surmulna selfies med halvöppen mun och lätt sömnig blick, fast med lika olika toppar och bakgrundsmiljöer. Och samma hastags. Variation, kära ni, variation!

4. Kedjebrevs-Facebookarna. Sprids likt löss på dagis. Någon lägger ut ett hjärta i sin status. Eller skriver en färg. Eller något annat svammel som ska vara något ”hemligt” (tihi!) som någon har skickat till dig som meddelande, så att ni blir en skojig ”pakt” som tror att resten av världen bara ”Men Gud så spännande och märkligt, vad KAN detta nu betyda?!” fast vi fullständigt struntar i era behåfärger, eller att ni tar ställning mot bröstcancer (hur tar man förresten ställning i den frågan?! Finns det någon som är FÖR cancer? Och är det inte bättre att donera pengar eller göra något annat aktivt än att posta ett jäkla hjärta?)

5. Utvandrarna. Ni som är svenskar men plötsligt börjar prata engelska. Eller åtminstone skriver på engelska i alla era sociala medier. Två procent av era followers må inte förstå svenska (men det finns nåt som heter Google translate) så därför slår ni på stort och går över till annat språk. Mycket vanligt förekommande bland unga modebloggare som känner att de vill ”slå internationellt”. Jag är lite kluven till det här för jag förstår till viss del vissa som skriver på engelska (jag gör det själv på instagram, ibland). MEN den värsta skämskudden blir då två utvandrare är polare med varandra och börjar KOMMUNICERA med varandra på engelska i sina trådar, fast vi VET att ni pratar svenska! Det må vara en sak att ni tycker att er nuvarande uppdatering är så sjukt viktig att den måste översättas men att era småmeddelanden sinsemellan varandra om var ni ska luncha eller hur gulliga ni tycker att varandras barn är, jamen herreguuud… så fantastiskt genant. Skriv på svenska för bövelen.

6. Vardagspoeterna. Det är ytterst sällan vi aldrig har läst eller hört talas om de där ”carpe diem”-liknande floskelharangerna och truismerna ni postar frekvent som ni har googlat er till. Känner ni er som frälsare som kommer med viktiga budskap när ni delar med er av dessa totems av samma kaliber man hittar på lappar i fortune cookies? ”It only takes one person to change your life: You.”, eller ”Always be yourself, unless you can be a unicorn. Then always be a unicorn”, eller ”Smaka på dina ord innan du spottar ur dig dom”, eller ”Var vän med dig själv som du måste umgås med varje dag”. Ett och annat av dess visdomsord är fyndiga och tänkvärda. Absolut. Men ni som älskar att leka Dalai Lama kan sällan behärska er, utan öser ofta ur er såna här quotes i era statusar tio gånger per vecka eller fler. Det får mig att tro att ni inte har särskilt mycket att göra och en idé kan ju vara att skapa egen poesi på den lediga tiden istället för att återberätta andras.

7. Spelarna. Spela gärna Mindfeud, Candy Crush eller Farmville eller nåt annat om det gör er lyckliga. Men utgå inte ifrån att alla era vänner är lika intresserade. Ni borde väl veta vid det här laget vilka som är speltokiga? Att få spelinbjudningar är lika irriterande som Miley Curys lipande med tungan.

8. Dubbel/trippelpostarna. Ni som twittrar, facebookar och instagrammar exakt samma saker. Och som om det inte vore nog dessutom påminner om samma uppdatering i era snarlika sociala forum. Det blir tjatigt och déja vu-vibbar för oss som följer er. Vad är det ni tror att vi missar? Var unik istället. Och håller era uppdateringar unika. Om ni nu har tre olika sociala forum/mediekanaler, använd dem på tre olika sätt.

9. Eskapisterna. Visst småljuger vi alla emellanåt i våra sociala medier för att framstå som lite bättre än vad vi är. Men det finns någon måtta på det polerade. Min feed svämmar av inlägg från rika modebloggare som glatt visar bilder på sig själva i sina sponsrade Jimmy Choo-skor och designerplagg som de fått betalt för att visa sig i, på lyxiga destinationer som någon bekostat för att de ska komma dit och… tja, visa sig eller göra reklam för något lokalt modemärke. Och de står där med sina långa vackra ben i de klassiskt kissnödiga poserna, med Amalfi, Sydney och Milano i bakgrunden, med inzoomade detaljer på limited edition-väskor från Chanel, perfekt manikyr, nyfönat hår och lattemuggar utan skumfläckar på sidorna. Helt utan självdistans. Härligt att de visar eskapism och låter oss andra få drömma bort en stund och önska att vi levde deras liv. Men lite balans och humor vore skoj som omväxling, se och lär av Manrepeller eller Bryanboy för att ta några exempel.

10. Emoji-ivrarna. Symbolerna är söta och charmiga när de används som förstärkning eller substitut för annat. Men ni som klistrar in 25 rader pepprade med samma symbol, typ den dansande tjejen i röd klänning eller det gula hjärtat, ni förstår väl att allt sånt är förbjudet efter att man fyllt 8 år?

BUBBLARE: • Ni som checkar in överallt (och döper era hem till fyndigheter som ”Chribbas crib”, eller ”Casa del Persson”) • Föreslagna poster (ofta av viktminskningskaraktär) • Ni som skickar massmail eller inbjudningar till hela er adressbok till (för mottagaren) obegripliga eller irrelevanta aktiviteter.

Med detta sagt vill jag tillägga att jag själv kvalar in på flera av dessa ovanstående punkter, haha… Förlåt! Dags att detoxa Facebook och instagram nu…

TAGGAR
17 kommentarer | Translate
OM CHARLOTTA

Charlotta Flinkenberg är avgående chefredaktör och grundare av CHIC. Parallellt med tidningsskapandet har hon varit programledare för ett eget program på TV3, skrivit två böcker och skaffat tre barn. Charlottas blogg bjuder på humor, självdistans och självklart en massa mode.

charlotta@flinkenberg.se



ARKIV



Annons




Annons

Laddar